Jumaat, 18 Mac 2011

HBML2203 NOTA PEMBESTARIAN PEMBELAJARAN & PENGAJARAN BAHASA MELAYU




























TOPIK 1 : SEKOLAH BESTARI ACUAN MALAYSIA DAN MATLAMATNYA


6 Teras Strategik Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006 – 2010
1. Membina Negara Bangsa.
2. Membangunkan Modal Insan.
3. Memperkasakan Sekolah Kebangsaan.
4. Merapatkan Jurang Pendidikan.
5. Memartabatkan Profesion Keguruan.
6. Melonjakkan kecemerlangan Institusi Pendidikan

Menjelang tahun 2020, Malaysia berhasrat menjadi sebuah negara maju mengikut acuan sendiri, iaitu mencapai kemajuan seimbang dr segi ekonomi, politik, sosial, kerohanian, serta kebudayaan.

Sekolah Bestari
Definisi – Institusi pembelajaran yg direka semula drpd segi amalan P & P dan pengurusan sekolah bg mnyediakan kanak2 zaman maklumat.

Sekolah Bestari di Malaysia mrupakan Institusi pembelajaran yg dreka semula secara sistematik drpd segi amalan P & P dan pengurusan sekolah dgn tujuan utk membantu kanak2 mhadapi zaman maklumat yg berasaskan 2 perkara penting, iaitu Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan nilai2 murni serta kepakaran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

P & P yg dreka semula bermaksud mgintegrasikan elemen2 Bestari iaitu kemahiran generik, pendekatan pembelajaran, Strategi P & P serta gaya pembelajarn dan ICT dlm P & P, bertujuan utk mjadikan P & P lebih menarik, mencabar, berkesan, dan dpt mngembangkan potensi murid secara holistik dan bersepadu spt yg dhasratkan dlm FPK.

Ciri-ciri Sekolah Bestari :
1. Semua murid mampu dan dapt belajar.
2. Kurikulum mengambil kira pelbagai kebolehan dan keperluan.
3. Iklim pembelajaran yg kondusif
4. Penilaian berterusan.
5. Pentadbir dan guru yg profesional
6. Sokongan ibu bapa dan komuniti.

Sekolah Bestari mengikut acuan Malaysia :
1. Sekolah tempat murid belajar mengikut kadar kendiri, akses kendiri, serta terarah kendiri.
2. Sekolah utk semua jenis murid iaitu rendah dan menengah
3. Sekolah yg mgoptimunkan pgunaan teknologi pendidikan.
4. Sekolah yg brkeupayaan kendiri utk mbestarikan sumber manusia.
5. Sekolah yg gurunya bperanan sbg pbimbing d sisi dan bukannya pendeta d pentas.
Logo Sekolah Bestari.













Hitam – Pemikiran kritis & kreatif
Kuning – Pembelajaran optimun
Ungu – Ilmu
Putih – Pendemokrasian pendidikan
Biru – Perkenbangan holistik murid
Merah – Peranan pendidikan sbg pemacu pbangunan negara.
Dr rjh di atas, sekolah bestari ialah sekolah yg dilengkapi dgn prasarana ICT, pengurusan Pentadbiran yg profesional dan guru yg cekap, bijak, pintar, berintegriti, bersifat luhur dan berbudi pekerti mulia serta mngamalkan pembelajaran sepanjang hayat.

Sejarah Sekolah Bestari
Sekolah Bestari mrupakan salah satu drpd 7 Aplikasi Perdana Koridor
Raya Multimedia (1997, 2003, 2005) dilancarkan pd 1 Ogos 1996.terdiri drpd :
1. Kad Pintar Serba Guna.                2. Sekolah Bestari
3. Teleperubatan.                            4. Kerajaan Elektronik,
5. Jaringan Pengillangan Sedunia      6. Pemasaran Tanpa Sempadan
7. kelompok R & D

Koridor Raya Multimedia dsambung Global Informational Superhighway bertujuan utk:
1. mperolehi maklumat secara visual, teks serta suara yg dhantar dgn cepat dlm kuantiti yg tidak terbatas.
2. Mgerakkan pmindahan teknologi khususnya teknologi digital, mjadikan R & D sbg sati budaya utk phasilkan produk baru dan perkhidmatan yg bkualiti.

Projek Sek Bestari bermula pd tahun 1999 hingga 2002, sebyk 87 buah sek. Perluasan Projek Sekolah dkembangkan kpd 10 000 sek bermula tahun 2002 hingga 2010 dbawah Program PemBestarian Sek dlm Ranc M’sia Ke 8 (RMK8) dan Ke 9 (RMK9). Pencapaian projek rintis Sek Bestari spt rajah ms 8

 Dalam usaha mwujudkan Sek Bestari, bbrp perubahan perlu dlakukan iaitu:
1. Budaya P & P, drpd cara tradisional kpd cara bteras ICT.        
2. Sistem pengurusan, pentadir & guru2 perlu mgamal sistem pngurusan profesional.   
3. Sistem penaksiran & penilaian harus berubah drp cara lama & berpusat kpd cara yg bterusan & bsifat holistik.      
4. Kemudahan teknologi multimedia, meningkatkan prasarana ICT utk tujuan P & P spt peralatan, makmal komputer, tenaga kepakaran, serta tenaga kerja yg mcukupi.   


Dasar utama KPM berkaitan dgn Sek Bestari :
1. Memastikan semua pelajar celik ICT 
2. Mnyelaraskan semua inisiatif ICT di bawah JK Maklumat Pengkomputeran Kementerian.
3. Menilai semula setiap perisian kursus yg telah dihasilkan.
4. Mgutamakan peranan & fungsi ICT dlm pendidikan sbg mata pelajaran dlm P & P.
5. Menggalakan penggunaan ICT bagi mningkatkan produktiviti, kecemerlangan serta kberkesanan sis pengurusan
6. Mgalakan pkongsian pintar dgn pihak luar KPM.  

Memperkasakan Sek Keb:
KPM msasarkan  semua SK dlengkapi dgn infrastruktur, peralatan & perisian yg mcukupi, serta guru & kakitgn mdpt latihan yg sewajarnya utk memastikan pgintegrasikan ICT blaku dlm P & P dan urusan ptadbiran sekolah. Plaksanaan PemBestarian sekolah merangkumi 3 dimensi iaitu:
1. Hardware – Perkakasan ICT yg dbekalkan ke sek spt Pusat Akses yg berfungsi ala kafe siber utk mnyokong sistem sedia ada spt makmal komputer sek
2. Wetware – Bimbingan & latihan kpd pentadbir sek, guru, ibu bapa dan komuniti.
3. Courseware – perisian kursus & sistem aplikasi.

Matlamat dasar Memperkasakan SK:
1. Memupuk & mperkukuhkan perpaduan dlm kalangan pelajar
2. Pelajar dilatih agar hidup saling bekerjasama & mpunyai semangat patriotisme serta btoleransi yg tinggi selaras dgn aspirasi nasional.
3. Meningkatkan kecemerlangan dlm pelbagai bidang.
4. Mningkatkan kualiti prasarana, disiplin, sukan, pnguasaan ICT, kualiti guru serta kpimpinan sekolah
5. Pengetua/ guru besar yg mpunyai ciri kpimpinan yg berkesan, kump guru drp pelbagai kaum yg cekap & komited, mgeratkan hubungan & plibatan ibu bapa dgn warga sekolah.
6. SK mpunyai infrastruktur yg lengkap bg melahirkan pelajar yg tinggi pncapaian akademik & kokurikulum serta sahsiah yg cemerlang.

Ciri2 Sekolah Perkasa:
1.     Infrastruktur lengkap & berkualiti
2.     Menawarkan Bhs Cina & bhs Tamil
3.     Pencapaian akademik cemerlang
4.     Sistem sokongan yg kuat & mncukupi
5.     Iklim & budaya sekolah sihat
6.     Semua pelajar menguasai 3 M
7.     Pemimpin & guru cekap terlatih dan bkualiti
8.     Penawaran & pelaksanaan kurikulum brasaskan pelanggan
9.     Penawaran & pelaksanaan kokurikulum yg brkesan
10.   Pencapaian sahsiah pelajar cemerlang
11.   Beraspirasi nasional

Pendidikan Bestari:
Ringkasnya Pendidikan Bestari ialah:
1. Usaha utk mgembangkan potensi individu
2. Pendidikan alaf baru utk mhadapi cabaran globalisasi
3. Pendidikan btaraf dunia.
4. Usaha utk mlahirkan generasi yg celik minda
5. Agenda utama dlm RMK9 yg tkandung dlm teras strategik PIPP

Sistem Pend  Bestari penting utk mhadapi cabaran semasa iaitu:
1. Ledakan Maklumat –
2. Era teknologi maklumat
3. Globalisasi

Konsep Bestari : Definisi
Guru Bestari – guru yg bijak, bketerampilan, mgamalkan budaya ilmu, bsahsiah mulia, mpunyai kompetensi kecerdasan emosi & sosial, mgamalkan nilai2 integriti, btanggungjawab dan brakauntabiliti, mganggap kerja sbg ibadah, mguasai pelbagai bhs serta mpunyai kpakaran dlm ICT.
Guru Bestari – guru yg mpunyai ciri2 di atas, serta komited trhdp tugas, kreatif, inovatif, optimistik serta mesra ICT spt yg dgambarkan dlm FPK iaitu insan yg seimbang dr segi JERI

Matlamat Sekolah Bestari : Melahirkan pelajar yg holistik, berupaya bfikir secara bijak dan saksama.
Objektif Sekolah Bestari :
1. Mhasilkan tenaga kerja yg berfikir & celik teknologi
2. Mningkatkan pglibatan pihak bkepintingan
3. Mendemokrasikan pendidikan
4. Mwujudkan peluang bg mningkatkan kkuatan & kbolehan ind.
5. Mbangunkan intelek, rohani, emosi & jasmani pelajar.

Objektif di atas dpt dcapai melalui strategi berikut;
1. mberi peluang belajar kpd semua murid
2. Mngajarkan bhs & nilai2 murni meretasi kurikulum
3. Mberi penekanan thdp kemahiran bfikir (High Order Thinking Skill- HOTS)
4. Mgintegrasikan ICT dlm P & P
5. Mningkatkan komunikasi menerusi ICT
6. Mjalinkan hubungan yg baik dgn pihak luar dan komuniti stempat.

5 inisiatif ICT ialah projek pengkomputeran & makmal komputer, Projek Rintis Sekolah Bestari, Pnyediakan infrastruktur dan rangkaian jalur lebar SchoolNet, P & P Sains dan Matematik dlm Bhs Inggeris (PPSMI) dan TV Pendidikan.

Langkah2 kerajaan utk mcapai matlamat Sekolah Bestari :
1. Mjadikan 87 buah sek dbwh projek rintis Sekolah Bestari sbg penanda aras kpd prog pembestarian sekolah.
2. Mngadakan kursus & latihan ICT kpd 200 000 org guru.
3. Mningkatkan jumlah pengisian bg mbantu P & P
4. Mmantapkan prog latihan & bimbingan ICT kpd pentadbir sekolah, guru & pelajar.
5. Mbekalkan infrastruktur, perkakasan & aplikasi pngurusan yg mcukupi.
6. Mrangkaikan 8 120 buah sek dgn akses jalur lebar SchoolNet.

TOPIK 2 : KOMPONEN SEKOLAH BESTARI

Kurikulum bermaksud suatu siri rancangan pengajaran yg dsusun bertujuan utk mbolehkan pelajar menguasai ilmu, pengetahuan, kemahiran & aplikasi ilmu tersebut. Kurikulum meliputi segala matlamat pengajaran termasuk pengalaman & kaedah pengajaran serta teknik penilaian yg dirancang.

UNESCO mgariskan 4 asas utama pendidikan iaitu:
1. Belajar supaya mengetahui
2. Belajar supaya membuat
3. Belajar supaya menjadi insan
4. Belajar supaya hidup bersama.

Faktor2 yg dipertimbangkan sewaktu mrangka kurikulum:
1.     Agen prubahan iaitu mpunyai wawasan & falsafah pbangunan yg progresif ke arah mngisi kperluan pbinaan individu, masy, serta negara bg mwujudkan masy madani.
2.     Progresif, dinamik & seimbang iaitu seimbang dr segi akademik, sahsiah dan akhlak.
3.     Kualiti pendidikan iaitu mgutamakan proses P & P, persekitaran pemb.  yg menyeronokan, kemudahan pemb. serta kualiti latihan pendidikan guru.
4.     Kreatif iaitu bgmn mcerna kreativiti & daya cipta, inovasi serta imaginasi bg mengembangkan potensi generasi muda.
5.     Patriotisme iaitu mgukuhkan nilai2 kwarganegaraan bg mningkatkan komitmen thdp negara utk mbentuk masy yg btanggungjawab, bwawasan serta berintegriti.
6.     Sains dan Teknologi iaitu mrealisasikan matlamat perindustrian spy setanding dgn negara maju.
7.     Globalisasi, kemahiran mgendali, mmilih serta mgunakan maklumat dgn berkesan.
8.     Agama & akhlak iaitu wadah pbangunan insan dan mbangunkan modal insan.
9.     Mbentuk Sahsiah iaitu pbinaan imej kendiri yg terpuji dan personaliti yg mpunyai kecergasan fizikal yg berdaya saing, bdaya tahan serta bdaya maju.
10.   Pendidikan Berterusan iaitu mmastikan kesinambungan pend dgn mgamalkan pembelajaran sepjg hayat.

Ciri2 Kurikulum Sekolah Bestari :
1. Pngembangan individu iaitu mbantu pelajar mcapai perkembangan yg seimbang & myeluruh.
2. Pelbagai disiplin ilmu, bertema serta berkesinambungan merentasi bidang serta meransang pemikiran.
3. Mgintegrasikan pngetahuan, nilai, kemahiran, serta bhs merentasi kurikulum.
4. Futuristik iaitu mnyediakan pelajar utk mhadapi masa depan.
5. Mnyatakan dgn jelas hasil pembelajaran mgikut thp kbolehan pelajar yg berbeza2
6. Pelbagai dimensi ilmu, kemahiran serta bersifat global
7. Bersifat luwes iaitu fleksibel, iaitu mgikut thp & kbolehan murid.
8. Berpendukan nilai iaitu pmupukan akhlak dan nilai murni merentasi kurikulum.
9. Berorientasi praktis & brasaskan proses.

Faedah2 yg dperolehi melalui Kurikulum Bestari :
1. Pelajar dilatih & dibimbing utk bfikir secara kritis & kreatif, menerapkan nilai2 murni serta meningkatkan kecekapan berkomunikasi.
2. Memperoleh pembelajaran yg holistik.
3. Dberi peluang memajukan diri mengikut minat, kemampuan serta kbolehan masing2.
4. Dibimbing mgikut keperluan, minat, serta kbolehan yg berbeza2.

Ciri-ciri Pedagogi Sekolah Bestari :
1.     Pgurusan pemb. bpusatkan pelajar - pemb. melalui pgalaman.
2.     Patisipatif – mgalakan plibatan pelajar secara aktif dlm setiap akt. yg djalankan.
3.     Kolaboratif – segala maklumat dikongsi bersama.
4.     Pemb. sbg satu proses yg holistik mlibatkan aspek JERIS (jasmani, emosi, rohani, intelek, soaial)
5.     Mgintegrasikan elemen pemb. Bestari spt Gaya Pembelajaran & Kecerdasan pelbagai.
6.     Proses pembelajaran aktif & konstruktif – pelajar mbina pngertian sendiri drp input yg dterima.
7.     Pelbagai teknik & strategi P & P dgunakan spt kaedah stesen, bsifat individu, berfikrah, inkuiri, kontekstual, dsbgnya.
8.     Berpusat kpd pelajar – pemb. Masteri spt Akses Kendiri (PAK), Kadar Kendiri (PKK) dan Terarah Kendiri (PTK).
9.     Mbudayakan ilmu & bfikiran kritis dan krestif.
10.   Brasaskan guru, rangkaian serta pendekatan, strategi dan teknik yg pelbagai.
11.   Mgamalkan pmikiran kritis – aras tinggi /high order thinking skill (HOTS)
12.   Pemb. secara individu, bpasangan serta bkumpulan dgn bimbingan fasilitator, bahan elektronik dan bukan elektronik.
13.   Pgunaan ICT dlm P & P.
14.   Pelbagai kaedah & strategi P & P yg dgunakan spt berfikrah, inkuiri, kontekstual dsbgnya.
15.   Bersifat global.

Komponen/elemen Bestari dlm Pengendalian Pemb Bestari.


Ciri2 Pelajar

Kem. Generik
Pendekatan Pembelajaran

Strategi P&P
·    Gaya Pemb.
·    Kecerdasan pelbagai
·    Kompetensi Kecerdasan emosi (EIC)
·    Kem. Berfikir
·    Kem. Belajar
·    Kem. Mentaksir dan menilai
·    Kem. Tekno mak & komunikasi (ICT)
·    Kem. fasilitator
·   Bpusatk plj
·   Bpusatk ind.
1.  Pemb, Masteri
2.  Pemb alses kendiri
3.  Pemb kadar kendiri
4.  Pemb Terarah kendiri
5.  Pemb bfikrah
6.  Pem brbantuk teknologi
7.  Pem brasaskn otak
8.  Pem brasaskn projek.
-   Direktif
-   Pemerhatian
-   Generatif
-   Mediatif
-   Koperatif
-   Kolaboratif
-   Konteks luar
-   Kontekstual
-   Metakognitif
-   Kajian Masa
    Depan (KMD)

Strategi Pemb. Bestari:
Stra. Pemb
Huraian

Stra. Direktif
·    Berpusatkn guru
·    Mbantu pelajar mperolehi maklumat, menguasai pengetahuan dan kemahiran.
·    Mlatih mgikut prosedur tertentu
·    Pemb masteri dan secara langsung.

Stra Pemerhatian

·    Guru sbg mentor & fasilitator
·    Pem melalui pmerhatian org lain mlakukan tugas /penerangan ttg sesuatu kemahiran
·    Pmerhatian rapi diikuti dgn peniruan
·    Kaedah/teknik eksperimen, simulasi (main peranan), model serta lakonan
·    Pljr  belajar melalui pmerhatian/penilaian.



Stra Mediatif
·    Pljr  mbina idea & konsep mgikut kfahaman sendiri berlandaskan pengetahuan lepas.
·    Pljr dberi bimbingan utk mpelajari bgmn mgaplikasikan pgetahuan utk mnyelesaikan masalah.
·    Kombinasi proses mberi sebab, bimbingan serta pbincangan tbuka.
·    Guru sbg fasilitator /pgantara


Stra Generatif
·    Pljr dgalakan mjana idea secara kritis & kreatif melalui akt sumbang saran, pemetaan minda serta pemikiran literal.
·    Pljr mpelajari bgmn utk btindak apbl situasi mmerlukan kreativiti, pmahaman, keaslian, rekaan serta pnyelesaian secara unik.
·    Pdekatan konstruktivisme
·    Guru sbg fasilitator


Stra Kolaboratif
·    Pljr mguasai & mgamalkan kem sosial, nilai murni serta sikap saintifik bg mbolehkan pljr brinteraksi & bkomunikasi.
·    Satu proses mhasilkan sesuatu tugasan besar secara kolektif dgn pihak yg berlainan dan mlakukan tugasan2 kecil yg berlainan ttp mpunyai hasrat dan matlamat yg sama.
·    Ini tmasuk Pemb Koperatif, Pmainan berpasukan serta myelesaikan masalah secara bpasangan & projek



Stra Konteks Luar
·    Mlibatkan interaksi pelbagai pihak dgn mmastikan pljr dsediakan peluang utk mjadikan pemb bmakna melalui pgalaman & interaksi.
·    Seminar, bengkel, kajian luar, lawatan sambil belajar serta projek
·    Prog pemb kendalian kendiri
·    Pemb brasaskan akt. Misalnya sesi hands-on secara intensif & bfokus.


Stra Metakognitif
·    Ksedaran apa yg dketahui & yg tdk dketahui iaitu cara utk mningkatkan ksedaran mgenai proses bfikir, oleh itu dpt mrancang & mnilai apa yg dpelajari
·    Murid2 bljr melalui proses bfikir ttg proses pemb, bgmn ia dlakukn serta bgmn ianya boleh dperbaiki.
·    Teknik metakognitif; pnyoalan, refleksi & pnulisn refleksi.

Stra Kontekstual
·    Mlibatkn interaksi ant pelbagai pihak dgn unsur pengajaran
·    Murid dsediakn peluang utk mjadikn pemb sesuatu yg bmakna melalui pngalamn & maklumat
·    Kaedah pemb mgaitkn isi peljrn dgn pgalamn harian ind, masy, serta alam pkerjaan.
·    Kaedah pemb secara konkrit mlibatkn akt hands-on & minds-on

Kajian Masa Depan (KMD)
·    Mningkatkn keupayaan murid mhadapi pelbagai cabaran hidup & mbuat kputusn
·    Mhasilkn generasi masa depan yg bkyakinan, btanggung jawab serta brintegriti
·    Mbawa anjakan paradigma dgn mbudayakn kem bfikir & pemb spanjg hayat.
Gaya Pembelajaran – ialah cara seseorg mempelajari sesuatu mengikut kecenderungannya atau minat yg mdorong seseorg utk mproses maklumat baru /pgalamn. Gaya pemb seseorg bgantung kpd unsur2 yg dsukai di bwh lima stimulus iaitu alam sekitar, emosi, sosiologi, fizikal serta psikologi
Gaya Pemb (Model Dunn&Dunn)
Gaya Pemb  (Model VAK)
·    Persekitaran
·    Emosi
·    Sosiologi
·    Fizikal
·    Psikologi
·    Visual
·    Auditori
·    Kinestatik
Model2 Gaya Pembelajaran – ciri2 pelajar




Persekitaran (Environment)                                                                                              
·    Bunyi
·    Pencahayaan
·    Suhu
·    Rekaletak
·    Suka bljr tanpa bunyi bising
·    Suka bljr d tempat terang
·    Suka bljr d tempat cahaya samar
·    Suka bljr d tempat sejuk
·    Suka bljr d tempat panas
·    Suka bljr d tempat formal.
·    Suka bljr d sebarang tempat
Emosi (Emotional)
·    Motivasi
·    Ketekalan
·    Tanggungjawab
·    Struktur
·    Motivasi – samada murid boleh mransang diri utk bljr atau mmerlukan bantuan guru.
·    Ketekalan – samada murid bolehbljr dlm jangka masa lama atau pendek
·    Tanggungjawab – samada murid btanggungjawan thdp diri sendiri atau mmerlukn bimbingan
·    Struktur – samada murid suka bljr mgikut jadual terancang atau mgikut khendak hati
Sosiologi (Sosiological)
·    Sendirian
·    Berpasangan
·    Berkumpulan
·    Dgn org dewasa
·    Pelbagai
·    Suka bljr bersendirian
·    Suka bljr secara berpasangan
·    Suka bljr secara berkumpulan
·    Suka bljr bersama rakan sebaya
·    Suka bljr dlm kumpulan
·    Suka bljr dgn didampingi oleh guru
·    Boleh bljr dgn mana2 cara atau situasi
Fizikal
·    Persepsi
·    Makan
·    Waktu
·    Gerakan
·    Persepsi – samada murid suka bljr dgn benda maujud / pengalaman /dgn unsur abstrak.
·    Makan – samada murid suka makan / minum / tidak suka ketika belajar
·    Waktu – samada murid suka bljr subjek trtentu pd masa yg trtentu/ bila2 masa
·    Gerakan – samada murid suka brgerak / tidak semasa bljr.
Psikologi
·    Global
·    Analitik
·    Otak kiri otak kanan
·    Impulsif dan reflektif
·    Pljr global suka bljr secara mnyeluruh.
·    Pljr analitik bljr mgikut urutan sistematik & mbuat analisis
·    Pgunaan otak kiri – suka mbuat analisis, pgiraan, saintifik serta bahasa
·    Pgunaan otak kanan – bljr secara global, melukis, mbuat sintesis serta mcipta.
·    Impulsif – pljr btindak secara spontan & tanpa bfikir panjang
·    Reflektif – pljr bfikir dahulu sbelum btindak.
Ciri2 Pljr yg Mgamalkn Gaya Pemb Model Dunn&Dunn
Ciri2 pljr yg mgamalkn Gaya Pemb VAK (Visual, Auditori, Kinestatik)
Gaya Pemb
Ciri Pelajar
Akt  P & P
Visual
·    Mudah mgingati mak yg dsmpaikn dlm bentuk visual spt rjh & gambar
·    Mudah mgingati arahan btulis
·    Blh mgambarkn mak dlm minda wlpun tanpa teks
·    Mmiliki kem visual-spatial – mgambarkn saiz, bentuk, tekstur secara struktur tiga dimensi.
·    Peka trhdp komunikasi non-verbal – dpt mbaca ekspresi muka & postur
·    Mgingati sesuatu pemb dgn mcatat nota & arahan
·    Kad imbasan
·    Menyalin Pbendaharaan kata baru & mnulis semula
·    Mgambarkn mak yg dbaca & mlakar dlm bentuk lukisan, rajah atau grafik
·    Guna warna yg berbeza2 utk menandakn perkara2 yg penting.
Kinestatik
·    Bljr dgn baik melalui pgalamn & mgambil bhgian secara aktif melalui akt fizikal
·    Mudah bljr melalui akt ’hands-on’ spt dlm PJK & teater
·    Suka kerja lapangan
·    Mnunjukn kem motor – koordinasi badan yg baik & mahir dlm sukan atau lakonan serta kerja tgn spt mbaiki benda rosak,mgubahsuai sesuatu & seni kraf tgn.
·    Lakonan atau bhn maujud utk mjelaskn makna pbendaharaan kata atau teks yg dbaca.
·    Mlukiskn situasi bkomunikasi .
·    Melihat situasi sebenar atau mlaksanakn simulasi mgikut konteks sebenar.
Auditori
·    Lebih mudah mgikuti & mgingati mak dgn cara mdgr perbualan formal & tdk formal
·    Boleh mgingati mak melalui pbacaan kuat  atau mgerakn bibir semasa mbaca
·    Dpt mgukuhkn ingatan dgn cara mdgr semula rakamn, mgajar rakan serta bbincang
·    Mnunjukn ktrampilan bbhs secara lisan & btulis
·    Ada bakat muzik & sensitif pd nada, ritma, serta irama
·    Sentisif thdp bunyi2 bhs yg berbeza2 & mudah mpelajari bhs baru.
·    Mllaksanakn latih-tubi
·    Bljr melalui bkomunikasi dgn rakan sebaya / dgn org lain dlm situasi
·    Mdgr prog atau ranc yg dsiarkn d radio atau televisyen.
Secara ringkas Model VAK :
1. Visual – dgn mlihat sesuatu contoh gambar, murid lebih teransang & dpt bljr dgn lebih baik
2. Audio – dgn mdgr sesuatu contoh bunyi atau muzik lebih sensitif & dpt bljr dgn lebih baik
3. Kinestatik – murid lebih teransang & dpt bljr dgn lebih baik melalui pgalamn & plibatan secara fizikal atau ’hands-on’
TOPIK 3 : KOMPONEN2 SEKOLAH BESTARI
Penilaian ditakrifkn sbg proses mnentukn, mdptkn serta mberikn maklumat yg bguna utk mbuat ptimbangn mgenai tindakan selanjutnya. Penilaian sbg ptimbangn profesional ttg kbaikn & nilai sesuatu.
Prosedur Penilaian dlaksanakn dlm lima peringkat:
1. Peringkat persediaan
2. Peringkat pentadbiran
3. Peringkat pemeriksaan & pengukuran
4. Peringkat analisis
5. Peringkat interpretasi & tindakan
Sistem Pengujian, Pengukuran & Penilaian                                  Tujuan Penilaian dlm akt P & P:
1. Mgumpulkn mak ttg pcapaian pljr slepas akt P & P utk mbuat tafsiran dan tindakan sewajarnya.
2. Mgenalpasti kkuatn & klemahn pljr dlm sesuatu mata pel utk mracang akt pemulihan & pngayaan
3. Mngesan pcapaian obj P & P utk mrancang akt P & P pd masa akan datang
4. Mngesan kbkesann pngajarn guru utk mrancang stra yg lebih bkesan
5. mrekod kputusn pnilaian dlm rekod prestasi & rekod profil pljr sbg rujukn mana2 pihak bkenaan
6. mnilai kbkesann sesuatu prog, misalnya prog pbestarian sekolah.
Kepentingan Penilaian dlm proses P & P:
1. Utk mgetahui keuoayaan, kem serta pgetahuan asas yg sedia ada pd murid2 dlm perkara yg diajar
2. Mbantu guru2 mgetahui sejauh mana murid2 mrk dpt mguasai & mpelajari perkara yg dsampaikan
3. Utk mbandingkn pencapaian seseorg murid
4. Utk mbandingkn tingkat pcapaian murid
5. Utk guru mbuat jangkaan thdp potensi & bakat murid
6. Mbolehkn guru mnilai bahan & teknik serta kaedah P & P
Ciri-ciri Penilaian & penaksiran Sekolah Bestari:
1. Penaksiran lebih bbentuk tdk formal, bterusn serta bfungsi sbg plengkap kpd proses P&P
2. Fokus penaksiran adalah utk mdpt mak bkaitn dgn pkembangn pljr bg mmudahkn tindakan susulan
3. Mpbagaikn alat penaksiran dan bentuk soalan bdasarkn tujuan penaksiran & obj mata pelajaran
4. Prestasi pljr dilaporkan menerusi kriteria yg mnerangkn thp pcapaian pljr
5. Tumpuan penaksiran ialah perkara /elemen yg ingin dbentuk dlm diri para pljr menerusi matlamat & kandungan kurikulum
Perbezaan Pnilaian Dahulu & sekrg & Penilaian Bestari
Penilaian dahulu/sekarang
Penilaian Bestari
·    Berfokuskn pcapaian
·    Berasaskn subjek
·    Merujuk norma
·    Berpusatkn sistem
·    Berpusat
·    Terminal
·    Tertumpu ujian
·    Off-line
·   Holistik
·   Berasaskn elemen
·   Merujuk kriteria
·   Berpusatkan Pljr
·   Pelbagai bentuk
·   Berterusn
·   Panca instrumen
·   On-line
Sistem2 Penilaian – holistik, elemen, rujukan kriteria, talian terus/ on-line
Holistik – skop penilaian mliputi bkn shj pencapaian ttp psediaan progres atau pkembangn & kemahiran, iaitu kbolehn semulajadi. Pendekatan holistik akan mberi pelbagai mak ttg gaya pemb & keupayaan pljr.
Gaya pembelajaran & keupayaan Pelajar
1. Persediaan – pljr mpunyai pgalamn yg berbeza2. Jesteru itu, pringkat kmasukn dlm bidang pemb perlu dsediakan.
2. Progres/perkembangan – Pkembangn pljr utk mcapai obj perlu dpantau. Kkurgn atau klebihn pljr2 jg perlu dkesan secara diagnosis
3. Pencapaian – Mnentukn pcapaian hasil pemb penting utk mnunjukn sama ada pljr itu bsedia utk mneruskn bidang yg lain pula
4. Kemahiran/kebolehan – Gaya pemb yg bbeza & kcerdasn pelbagai dkalangn pljr harus dikenalpasti.
Elemen – penilaian brasaskn elemen mberi fokus kpd elemen2 yg mesti dtingkatkn oleh pljr mlalui mata pel dlm kurikulum. Penilaian jg mberi maklumat ttg kpakarn & pcapaian elemen2 oleh seseorg pljr
Elemen yg berkembang melalui mata pelajaran
Mata pelajaran
Elemen
Bahasa & komunikasi
Kebolehan mlahirkn idea
Seni & sastera/pkembgn sosial & emosi
Kebolehan bekerja dlm kump
Psikologi/pkembngn kognitif
Kebolehan mganggarkn kuantiti
Sains & teknologi
Kebolehan mbuat hipotesis
Rujukan kriteria – mrupakn suatu ujian utk mgukur prestasi pljr dlm sesuatu tugasan, yg dinilai bdasarkn kriteria tertentu yg ditetapkan, bertujuan utk menentukan pcapaian seseorg ind yg dkhendaki dlm sesuatu bidang kem.
Talian terus/ On-line – bermakna item ujian penilaian bestari dsimpan dlm bank item komputer yg boleh digunakan di terminal komputer melalui rangkaian perhubungan/ networking. Dgn bank item & rangkaian hubungn, pljr, guru, & pegawai pnilaian boleh mlibatkn diri dlm akt pnilaian apbl sudah bsedia. Penilaian pelbagai bentuk iaitu penilaian dbilik darjah, penilaian berasaskn sek, serta pnilaian bpusat utk mpamerkn pbezaan kkuatn, kbolehn, serta pengetahuan.
Bentuk2 Penilaian – Penjelasan & Contoh
Btk Penilaian
Penjelasan
Contoh
Penilaian bilik drj:Instrumen             
¨  Catatan Anakdot
¨  C.Kalendar
¨  Snr semak
¨  Sampel hasiln kerja/ tugasan
¨  Pameran
Dilaksanakan sebelum, semasa / selepas pengajaran btujuan utk
¨  Mngenalpasti keupayaan pljr
¨  Mngenalpasti kkuatn & klemahn pljr
¨  Mmantau pkembangn kmajuan pljr
¨  Mngenalpasti kbkesann pngajarn
¨  Mgesan kemahiran intelek semula jadi.
Penilaian brasaskn sek:
¨  Snr semak
¨  Uj. Rujukan kriteria
¨  Projek
¨  Sampeltugasan/ hasil kerja/ pameran
Dilaksanakan pd akhir setiap bidang pengajaran btujuan utk
¨  Menentukan pencapaian hasil pembelajaran dlm kurikulum
Penilaian Berpusat: Inst.
¨  Ruj.Kriteria
¨  Uj.Intelektual
¨  Uj.kecerdasan pelbagai
Dilaksanakan atas arahan/ perintah apabila telah tiba masanya, btujuan utk
¨  Mnentukan elemen pcapaian kseluruhnnya utk mmenuhi proses pkembangn pend.
¨  Mnentukn kemahiran semula jadi keintelektualan bdasarkn kcerdasn pelbagai pljr.
Bahan P & P -  Ciri2 Bahan P & P dan faedahnya
Ciri-ciri
Faedah
¨  Mmenuhi khendak m/pel, kos yg bkesan serta hiasan & teknikal yg mmuaskn.
¨  Mencabar pemikiran, menarik, memotivasikn murid utk bljr serta mgalakn plibatn yg aktif
¨  Mgabungkn asas rangkaian kerja terbaik, asas guru dan bahan2 courseware iaitu bahan interaktif.
¨  Mnyesuaikn murid yg bbeza drpd segi keupayaan & kperluan hasil drpd ksedaran keupayaan & potensi
¨  Pljr btanggungjawab mngurus & mngawal pembelajarannya sendiri
¨  Pljr dpt mmanipulasi teknologi maklumat utk menjadkan pembelajarannya lebih mnarik
Panduan Pemilihan & Penilaian bhn P&P mcakupi 5 kriteria:
Kriteria Utama
Ciri-ciri
Kurikulum yg mencukupi
¨  Selaras dgn spesifikasi kurikulum
¨  Mningkatkn nilai & kem (terutama Kem berfikir) Ilmu pngetahuan serta bhs merentas kk.
¨  Sesuai dgn obj P&P
¨  Kandungan yg tepat & terkini
¨  Kandungan sesuai dgn psekitarn murid
¨  Penilaian dibina
Arahan yg mencukupi
¨  Mningkatkn integrasi secara mnegak & mlintang
¨  Mgambilkira kbolehn pljr & guru yg berbeza2
¨  Sesuai utk pelbagai psekitarn pembelajaran
¨  Reka bentuk yg baik
¨  Dlakukn secara profesional
¨  Dsesuaikn dgn gaya P&P yg berbeza2
Hiasan yg mencukupi
¨  Grafik
¨  Video
¨  Animasi
¨  Suara & bunyi
¨  Paparan
¨  Warna & font
Teknikal yg mencukupi
¨  Mesra pengguna
¨  Panduan yg jelas & komprehensif
Mencabar Pemikiran dan Menarik Minat Murid – melalui pgunaan bahan2 teknologi spt alat2 sek Bestari atau  Smart School Toolbox guru mampu mgalakn plibatn yg aktif dlm akt P&P.
Contoh2 Smart School Toolbox yg boleh digunakan:
Verbal/ linguistik
¨  Penulisan kreatif (sajak & cerpen)
¨  Pidato & perbahasan
¨  Membaca & merakam percakapan
¨  Ucapan & syarahan
Logik Matematik
¨  Pengurusan grafik
¨  Menyelesaikan masalah
¨  Simbol & lakaran
¨  Melukis peta
¨  Rekod Maklumat dalam graf
Verbal/ruang
¨  Mencipta gambar 3-D
¨  Membuat rekaan & bentuk
¨  Melukis & mewarna
¨  Menconteng
¨  Menyusun gambar
Kinestatik
¨  Main peranan
¨  Bahasa badan
¨  Permainan sukan
¨  Bersukan & aktiviti fizikal
¨  Berlakon & mimos
Muzik
¨  Menyanyi, bersenandung serta bergerak mengikut muzik
¨  Mendgr & memain muzik
¨  Memadankan perasaan dgn irama lagu
¨  Mencipta lagu
Interpersonal
¨  Memberi maklum bals
¨  Menjadi org perantara
¨  Kemahiran kolaborasi
¨  Empati terhadap org lain
Intrapersonal
¨  Kawal perasaan
¨  Mendalami minat peribadi
¨  Menetapkan agenda sendiri
¨  Guna kecekapan metakognitif
¨  Belajar melalui pemerhatian
Cara2 Memanafaatkan bahan P&P
Kkuatn Murid
Berfikir
Minat
Kperluan bhn
Bahasa
Dlm perkataan
Mbaca,mnulis, bcerita & main perkataan
Buku, alat tulis, pita, kertas, diari, dialog, bahas & cerita
Logik / Matematik
Dgn alasan
Percubaan, pyoaln,pgiraan, serta teka-teki angka
Perkara2 utk dterokai bhn2 sains memanipilasi bhn serta rombongan pjalann ke muzium sains
Ruang
Dlm imej & gambar
Rekaan, lukisn, visual serta coretan
Lukisan, blok bangunan, video, movies, slide, pmainn imaginasi, buku ilustrasi serta teka-teki
Kinestatik
Melalui ksedarn & kesan
Menari, berlari, mlompat,mbina, myentuh, serta mbuat gerak-geri
Main peranan, drama, pgerakn, benda2 utk mbina, sukan & pmainn fizikal & sentuhan.
Muzik
Melalui irama & melodi
Mnyanyi, humming, mdgr irama, wisel & mgetuk tgn & kaki
Mnyanyi spjg sesi, bmain muzik & rombongan konsert & alat2 muzik
Interpersonal
Dgn mlontarkn idea kpd org lain
Menganjur, memimpin, berhubung & myesuaikn diri
Rakan, kumpulan pmainn, kumpulan sosial & khidmat masy
Intrapersonal
Mendalami diri sendiri
Mnentukn mat, mrenung, bmimpi/bkhayal, myendiri/myepi diri & mrancang
Mnentukn masa sendiri, projek sendiri, & pilihan sendiri
Aktiviti P&P yg bersumberkan komputer & software
Bahasa
¨  Program memproses perkataan
¨  Menaip
¨  Program Publishing desktop
¨  E-perpustakaan
¨  Buku cerita interaktif
¨  Permainan perkataan
Logik/ Matematik
¨  Tutorial Kemahiran Matematik
¨  Program komputer tutor
¨  Permainan logik
¨  Program sains
¨  Program pemikiran kritikal
Ruang
¨  Program animasi
¨  Program melukis, mengecat, & mewarna
¨  Permainan catur elektronik
¨  Permainan ruang menyelesaikan masalah
¨  Kit teka-teki elektronik
¨  Program Clip art
¨  Pengetahuan persembahan grafik
Kinestatik
¨  Pembinaan kit yg melibatkan komputer secara hands-on
¨  Permainan pergerakan semulasi
¨  Sistem software dlm semua segi
¨  Permainan koordinasi mata tangan
¨  Alat2 yg boleh dimasukkan dlm komputer
Muzik
¨  Guru kesusasteraan & muzik
¨  Software lagu2
¨  Pemantapan pengenalan ton & melodi lagu
¨  Alat muzik digital
Interpersonal
¨  Papan buletin elektronik
¨  Permainan simulasi
Intrapersonal
¨  Pemilihan software persendirian
¨  Software penjagaan kaunseling
¨  Mana2 program diri sendiri.
TOPIK 4 : PEDAGOGI BESTARI
Komponen Teras Pedagogi Bestari – teori pemb, kemahiran Generik, ciri2 pelajar, strategi P&P, Jenis pemb
Teori Pembelajaran – merujuk kpd prinsip2 & hukum2 pembelajaran yg dihasilkn drpd kajian ahli2 psikologi pendidikan. Melalui teori pemb ini, guru akan mmahami pelbagai cara pemb murid2 & seterusnya mhubungkaitkn prinsip & hukumnya dgn kaedah dan teknik mengajar utk mcapai obj pelajaran dgn berkesan.
1. Teori Pembelajaran Mazhab Behavioris –
¨  Tokoh2 terpengaruh ialah Pavlov, Thorndike & skinner. Mereka berdpt pemb adalah bkaitn dgn prubahn tgkahlaku hasil drp ransangan dan tindakbalas, yg disebut jg sbg Teori Ransangan-Tindak Balas.
¨   Mrk tkenal dgn teori Pelaziman Klasik Pavlov – dgunakan dlm bidang fisiologi, Teori Pelaziman Watson – tkenal dgn kajian ttg pemb emosi semula jadi manusia spt takut, marah & kasih sayang,
¨  Teori Pelaziman Thorndike – Implikasi dlm P&P ialah mningkatkn persediaan utk belajar melalui motivasi & ganjaran dan Teori Pelaziman Skinner.
¨  Dua kategori Teori Pemb Behavioris ialtu Teori Pelaziman Klasik Pavlov dan Watson yg mnekankn pemb melalui perhuungan antara ransangan dgn gerak balas dan Teori Pelaziman Operan Thorndike dan Skinner mementingkan pemb melalui peneguhan.
2. Teori Pembelajaran Mazhab Kognitif –
¨  Tokoh2 penting ialah Kohler, Gagne & Ausubel. Mrk bpendpt bhw pemb ialah suatu proses dalaman yg blaku dlm akal fikiran.
¨  Teori ini dtumpukn kpd cara pemb pemikiran celik akal, kaedah penyelesaian masalah, penemuan serta kategori pemb.
¨  Implikasi Teori Pemb kognitif trhdp P&P adalah mgalakkn murid mgunakn celik akal, mgaitkn pengalaman sedia ada dgn pemb baru, mngajar sesuatu kemahiran mgikut urutan, mmupuk motivasi intrinsik, mbangkitkn naluri ingin tahu dgn kaedah inkuiri-penemuan dan deduktif serta mnyusun isi pelajaran secara sistematik mgikut thp pkembangn kognitif murid.
3. Teori Pembelajaran Mazhab Sosial –
¨  Melibatkan 3 unsur asas iaitu individu, persekitaran dan tingkahlaku. Individu drujuk sbg motivasi intrinsik, persekitaran sbg rangsangan luaran serta tingkah laku sbg perlakuannya.
¨  Bdsrkn teori ini pemb mrupakn interaksi di antara motivasi intrinsik & perubahan tingkah laku ind dgn psekitaran
¨  Dikenali jg sbg Teori Permodelan Bandura yg menekankan aspek perhatian, mngingat, reproduksi serta peneguhan atau motivasi.
¨  Implikasi Teori Permodelan Bandura thdp P&P ialah guru boleh mjadi rakan sebaya yg cemerlang sbg ’role model’ dan mgajar nilai2 murni melalui teknik main peranan & simulasi.
3. Teori Pembelajaran Mazhab Humanis
¨  Terkenal dgn Teori Pemb Carl Rogers dan Teori Pemb Maslow. Mgikut kajian, fitrah manusia pd dasarnya mulia dan baik. Ind akan mbesar secara semulajadi dlm psekitaran yg sesuai. Guru harus memenuhi keperluan murid & mbantu mrk mpelajari ilmu pengetahuan yg dgemari & bmakna.
¨  Kajian mnunjukkn bhw pemb manusia bgantung kpd emosi & perasaan iaitu setiap ind mpunyai cara pemb yg bbeza.Olh itu, strategi P&P hehdaklah mgikut pkembangan emosi pelajar.
¨  Mengikut Carl Rogers & Maslow, setiap ind mpunyai potensi & keinginan capai kcemerlangn kendiri. Guru hendaklah mjaga murid2 dan mberi bimbingn agar potensi mrk dpt dkembangkn & dptingkatkn ke thp yg optima
¨  Akt pemb harus brasaskn khidupn harian. Pemb yg paling bkesan ialah belajar bgmn utk belajar / ’learn to learn’
Kemahiran Generik – kem berfikir, kem belajar, kem mentaksir, kem teknologi maklumat & komunikasi (ICT), kem fasilitator.
Kemahiran berfikir(KB) – Berfikir melibatkan operasi mental yg blaku dlm minda atau sistem kognitif seseorg btujuan utk mnyelesaikn masalah. Berfikr juga iailah kebolehan manusia utk mbentuk konsep, mberi sebab atau mbuat penentuan. KB dpt drumuskn sbg proses mgunakn minda sama ada utk mcari makna & pemahaman thdp sesuatu, meneroka pelbagai idea, mbuat pertimbangan atau keputusan serta mnyelesaikn masalah.
KB terbhg kpd 2 iaitu :
¨  KB kritis – keupayaan minda menilai kemunasabahan & kewajaran sesuatu hujah membuat ptimbangn yg wajar dgn alasan & bukti.
¨  KB kreatif – kcekapn mgunakn minda utk mhasilkn atau mcipta idea baru dan mberi makna serta mnyelesaikan masalah secara inovatif.
Jenis-jenis Kemahiran Befikir – kritis, kreatif, membuat keputusan, menyelesaikan masalah.
Contoh KB kritis
Contoh KB kreatif
¨  Mneliti bhgian kecil & kseluruhn
¨  Mbanding & mbeza
¨  Mncirikn & mngelas
¨  Mbuat sekuen/ urutan
¨  Mnyusun mgikut keutamaan
¨  Mnerangkn sebab
¨  Mbuat ramalan
¨  Mgusul periksa andaian
¨  Mngesahkn sumber maklumat
¨  Mbuat inferens
¨   Mjana & mhasilkn idea baru
¨   Mhubung kait
¨   Mengimlak
¨   Mcipta metafora
¨   Mcipta analogi
Jenis-jenis alat berfikir – Pengurusan grafik, peta minda, soalan & pnyoalan – Jenis soalan (tertumpu & bcapah), Aras soalan (Taksonomi Bloom) & Lingkaran soalan.
Kemahiran Belajar (KBL)  – adalah kaedah sistematik dan teratur utk mperoleh & mproses maklumat. KBL perlu dkuasai oleh murid utk mbantu mnambah ilmu dan kem utk bjaya dlm pemb & khidupn. KBL melibatkan kemahiran brk:
Kem mendengar aktif – proses mental yg melibatkan kefahaman & proses maklumat yg didengar (apa yg didgr & mgapa seseorg mdgr.
Apa yg di dgr drp teks
Mengapa mdgr
¨  Muzik
¨  Puisi (pantun, syair, gurindam, seloka, sajak, bhs berirama)
¨  Ucapan, syarahan, ceramah
¨  Lagu/nyanyian
¨  Arahan
¨  Pengumuman
¨  Taklimat
¨   Mendpt maklumat, pjelasn, fakta, data & pngetahuan
¨   Mhayati keindahan & kesantunan berbahasa
¨   Mengetahui pkembangn semasa.
¨ Kem membaca – skimming, skanning, intensif & laju. Bertujuan utk mdptkn maklumat, pengetahuan serta fakta sesuatu perkara mlibatkn proses komunikasi antara pembaca dgn penulis melalui tulisan. Terdpt 4 jenis bacaan iaitu :
















¨ Kem mencatat nota – akt merekod fakta, maklumat & isi2 penting drp bhn yg dbaca, ddgr & dlihat.





Kemahiran menulis :Menulis cepat – menulis dgn kepantasan yg tinggi & tulisan yg boleh dibaca oleh org lain. Mnulis cepat memerlukan unsur; kelajuan menulis, tulisan yg boleh dbaca, kandungannya dfahami. Menulis laporan terdiri drp:                                                      1.menyediakan kerangka laporan                                                          2.Menulis draf pertama dan sumber yg dperolehi                                  3. Mlengkapkn penulisan dgn grafik & jadual jika ada                            4. Menyemak draf & pemurnian                                                      5.Pgunaan bhs & laras yg sesuai                                                        6. Menerbitkn laporan                                                                  Kem mengingat                                                                      Jangka pendek – maklumat dsimpan sekejap dlm ingatan                 Jangka panjang – maklumat kekal dlm ingatan


¨ Kemahiran memproses maklumat – keupayaan seseorg mengenalpasti kperluan maklumat, mcari & mngumpulkn, mgurus & mgolah serta mbekalkn atau mnyampaikn maklumat tersebut bg mmenuhi kperluan tertentu.
¨ Kem menemuramah – mmerlukan persediaan prngkt awal, semasa melaksana & selepas.








¨ Kem membuat rujukan – merupakn satu kaedah utk mngesan maklumat. Kemahiran ini meliputi :
1. Maklumat drp pusat sumber
2. Maklumat drp buku
3. Ensiklopedia
4. Kamus
5. Internet
6. Laman web
7. Kaedah tradisional dan moden











¨ Kem mentafsir dan menilai – merupakan kaedah yg mnyeluruh dan holistik. Tujuan utk mngesan kemajuan pelajar secara lebih fleksibel. Penilaian ini mgambil kira thp ksediaan & kecerdasan pljr supaya penilaian dpt dlaksanakn dgn adil & berkesan. Komponen mentaksir& menilai bestari ialah:                                                                                  1. Penilaian melalui kontrak pembelajaran                                              2. Penilaian Portfolio                    3. Penilaian kendiri                        4. Penilaian melalui pemerhatian   5. Penilaian projek         6. Ujian   7. Penilaian perisian kursus           8. Pentaksiran Modular
 


























Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) – teknologi yg melibatkn pengumpulan, penyimpanan serta penyebaran maklumat dlm pelbagai bentuk spt CD, disket, laman web, software, desktop. Dlm pendidikan, TMK berperanan sbg:
1. Alat bantu dlm semua urusan
2. Medium P&P yg berkesan
3. Alat dlm pengurusan & pentadbiran di sekolah
Dlm P&P, TMK sesuai dgunakn dgn cara:Tutorial, Ekspolatori/ Penerokaan. Aplikasi dan Komunikasi Melalui TMK, pelajar mdpt byk manafaat spt:
1. Mengakses maklumat yg sukar diperolehi
2. Mengumpul maklumat yg mmerlukn masa yg lama atau terlalu mahal utk dperolehi
3. meningkat kreativiti & imaginasi pelajar
4. Mberi peluang kpd pelajar utk belajar dgn berkesan melalui bimbingan yg minimun.
5. Mewujudkan suasana pembelajaran yg mnyoronokkn & mcabar
6. Meningkatkan kemahiran TMK
Kemahiran Fasilitator – Teknik2 yg boleh digunakan oleh fasilitator utk mbantu pelajar2 semasa P&P :
1. Penyoalan                                    2. Percontohan atau model         3. Penstrukturan kognitif – memberi penerangan secara berstruktur atau tersusun sbg panduan utk mlaksanakn aktiviti.                                    4. Mberi maklum balas                      5. Pengarahan / instructing         6. Mberi perhatian                            7. Renungan                              8. Penentuan tema                           9. Fokus                                    10. Mencabar                                 11. Pendedahan                         12. Penentuan Matlamat                  13. Menjejak
Ciri-ciri Pelajar – Kecerdasan Pelbagai/ ’Multiple Intelligences’ (MI). Terdapat 9 MI iaitu verbal linguistik, logik matematik, visual/ ruang, muzik, kinestatik, interpersonal, intrapersonal, naturalis serta kerohanian / spritual.







































Strategi Pengajaran – Strategi P&P bestari








 













 


























Jenis Pembelajaran – ada 4 iaitu Pemb. Masteri, Pemb Kadar Kendiri, Pemb Akses Kendiri & Pemb Terarah Kendiri.                               Konsep Pengajaran Pembelajaran Bestari – berdasarkan teori konstruktivisme iaitu membina. Idea konstruktivisme berasal drpd Teori perkembangan Kognitif Piaget & Teori Perkembangan Prokimal atau Tertumpu (Zone of Priximal Development,ZPD) oleh Vygotsky.
Konstruktivisme – menekankn bhw ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda, ttp dbina di dlm minda berdsrkn pengalaman sebenar. Asas kpd konsep konstruktivisme ialah:
1. Pemerolehan ilmu pngetahuan oleh individu adalah melalui inisiatifnya sendiri.
2. Tujuan pemerolehan ilmu adalah utk perubahan diri ke arah yg lebih baik.
3. Proses pemerolehan ilmu merupakn hasil rasionalisasi pengalaman individu.                                                                                      Dlm P&P teori konstruktivisme, guru berperanan sbg perancang & pemudah cara dan pelajar memainkn peranan penting dlm akt  P&P. Kaedah & teknik tradisional spt syarahan, menghafal tidak sesuai lagi sebaliknya model kolaboratif dan koperatif amat dititikberatkan. Pengalaman & kesediaan pelajar amat penting yg mpengaruhi pemerolehan ilmu. Penyumbang idea konstruktivisme :                                                                                          Piaget – Teori Pemb Kognitif Piaget (1970), trdpt 5 asas yg bkaitn dgn pemb Kognitif seseorn individu.





1. Bruner – mgklasifikasikn konsep kpd 3 kategori iaitu:






2. Vygotsky – seorg sarjana Rusia mgemukakn 3 konsep teras konstruktivisme iaitu Zone of Proximal Development (ZPD), atau Zon perkembangan Termampu, Scaffolding/ sokongan serta pemb yg bersifat sosiobudaya. Mengikut Vygotsky:
¨  ZPD ialah jarak antara potensi atau kemampuan seseorg murid mnyelesaikan masalah atau tugasan secara sendiri dgn bimbingan pakar
¨  Scaffolding – proses penyediaan sokongan sementara semasa proses pemb. Sokongan akan bkurangn apabila murid dpt mengawal sendiri dan bertanggungjawab trhdp pemb kendiri.
¨  Pemb bsifat sosiobudaya bmaksud pelajar mbawa bersamanya pengetahuan & kemahiran yg dperolehi drp keluarga & budayanya. Pemb berlaku melalui interaksi sosial yg dbina ant pemb d sek dgn d luar sekolah.
TOPIK 5 : PEDAGOGI BESTARI
Mengikut konstruktivisme, pengetahuan dbina secara aktif oleh individu yg bfikir. Murid mnyesuaikn sebarang maklumat baru dgn pengetahuan sedia ada utk mbentuk pengetahuan baru dlm mindanya iaitu akal melalui interaksi soaial bersama2 rakan & guru.
Apa itu konstruktivisme? Trdpt beberapa pendapat :
1. Pendekatan pengajaran berdsrkn penyelidikan bgmn manusia belajar. Kajian mnunjukn setiap ind membina pengetahuan & bukan hanya menerima pengetahuan.
2. Murid mbina pngetahuan mrk dgn mguji idea & pdekatn brdsrkn pengetahuan & pengalaman sedia ada. Mgaplikasikn situasi yg baru melalui integrasi pngetahuan baru yg dperoleh dgn binaan intelektual yg sedia ada.
3. Teori ini mnyatakn bhw murid mbina makna ttg dunia dgn msintesiskn pngalaman baru dgn apa yg mrk faham. Mrk mbentuk peraturan melalui refleksi dan interaksi mrk dgn objek & idea. Apbl mrk mdpti objek, idea atau pkaitn tidak bermakna kpd mrk, maka mrk akan mginterpritasikan apa yg mrk lihat spy sesuai dgn peraturan yg mrk telah bentuk.
4. Teori ini menekankn lebih kpd murid krn muridlah yg brinteraksi dgn bhn & peristiwa
5. Konstruktivisme mrupakn komitmen thdp pandangan bhw manusia mbina pngetahuan sendri. Sesuatu pngetahuan yg dpunyai oleh seseorg adalah hasil drp akt yg dlakukn. Pengetahuan tdk boleh dpindahkan drp pemikiran seseorg kpd pemikiran ind yg lain. Setiap org mbina pengetahuan dgn mgunakn pengalaman secara terpilih.









Implikasi Konstruktivisme :
¨  P&P berpusatkan murid
¨  Pngetahuan yg dterima oleh murid adalah hasil drp akt yg dlakukan oleh murid dan bukan pengelajaran yg dterima secara pasif
¨  Guru akan mgenalpasti pengetahuan sedia ada murid & mrancang kaedah pengajarannya
¨  Guru bperanan sbg pereka bentuk bahan pengajaranya yg myediakan peluan kpd murid utk mbina pngetahuan baru.
¨  Guru bperanan sbg fasilitator yg mbantu murid mbina pngetahuan & mnyelesaikn masalah.

Peranan Guru
¨  Mglkkn murid menerangkn idea mrk serta mhargai & mhormati pandangan rakan2 yg lain.
¨  Mbantu murid mnyedari ksesuaian kurikulum/ mata pelajaran dgn kehidupan sebenar utk mbantu murid mmindahkn pemb drp konteks bilik darjah ke alam kehidupan sebenar.
¨  Mstruktur pelajaran yg diajar utk mcapai persepsi murid.
¨  Mtaksir & mnilai pcapaian pemb secara bterusn melalui akt harian d bilik darjah dgn mgunakn pelbagai kaedah& alat penilaian bukan hanya dlm bentuk ujian bertulis.
¨  Mgalakn murid mbuat tugasan yg mcabar spt tugasan yg bbentuk pnyelesaian masalah, mganalisis data, meramal, meneroka utk mcari jawapan & mbuat hipotesis.
¨  Mbimbing murid mgambil bhgian dlm tugasan yg mrangsang pcarian spt Pemb Brasaskn Projek / Project Based Learning (PBL)
¨  Mgajukn masalah & psoalan serta mbimbing murid menemui jawapan / makna sendiri
¨  Mgalakn pnemuan oleh murid melalui ptanyaan soalan bercapah & aras tinggi iaitu High Order Thingking Skill (HOTS) serta mgalakn murid utk mnyoal murid lain.
¨  Menyediakan persekitaran pemb yg kondusif dgn mgamalkan 3K (Keselamatan, Kesihatan serta Kebersihan) dan masa yg mcukupi utk mlaksanakan tugasan pemb.

Peranan Pelajar
¨  Mpunyai akauntabiliti & bertanggungjawab trhdp pembelajarannya – murid2 mengambil inisiatif mengemukakan soalan & isu, membuat analisa, menjawab soalan secara individu
¨  Berkongsi kecerdasan – murid selalu berbincang dgn guru & rakan2 mrk ttg pengetahuan & kemahiran baru
¨  Dlm melaksanakan akt pemb. murid menentukn obj. pemb & mencabar hipotesis yg telah dibuat & berbincang utk mbuat ramalan.
¨  Murid mgunakn data & bahan2 interaktif utk menolong mrk mjana idea & pengetahuan.

Strategi P&P – Strategi koperatif dan kolaboratif

a)Stra. Pemb, Koperatif ialah pemb dlm kump kecil. Murid bekerjasama & mbantu sesama sendiri. Bg memenuhi kehendak tugasan ind atau kump.
b) Pemb koperatif mgalakkn murid yg mpunyai pelbagai kebolehn berinteraksi & bkerjasama utk meguasai ssuatu konsep atau kemahiran. Bkn shj utk diri sendiri ttp juga utk rakan2 yg lain.
c) Stra koperatif memerlukan murid bekerjasama dlm kump bg mengatasi ssuatu masalah, mberi maklum balas, & bkomunikasi serta berinteraksi antara satu sama lain secara berstruktur.
d) Semua ahli dlm kump saling bergantungan antara satu sama lain utkmcapai kejayaan dlm pemb.
e) Pemb koperatif dan kolaboratif mgalakkn murid berperasaan positif,  mghargai, mnyokong serta mghormati sesama ahli dlm kump.
f) Perkongsian kecerdasan dlm stra koperatif melalui KISSES iaitu:











Tugasan Pembelajaran :
·   Bersesuaian dgn gaya pemb. & kecerdasan pelbagai serta kadar kelajuan murid
·   Mgintegrasikn pelbagai disiplin ilmu dlm satu permasalahan yg mmerlukn penyepaduan pemb berasaskan masalah & projek.
·   Autentik & kontekstual iaitu-
a) Kolaborasi dgn rakan, guru serta masy d luar sek melalui tugasan & projek
b) Berhubung kait dgn masalah sebenar d dunia & pengalaman hidup
c) menyamai tugasan di rumah dan tempat kerja.






























































TOPIK 6 : PEDAGOGI BESTARI
Stra P & P Pemb Mediatif – satu proses mgaplikasikan pengetahuan sedia ada utk menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mbuat andaian, mbuat inferens dan hipotesis. Stra ini mberi peluang kpd murid utk menentukan secara sistematik konsep yg diajar dgn mgklasifikasikan serta mbuat kategori. Melalui stra ini, guru tdk myampaikn maklumat secara langsung kpd murid. Biasanya guru mgalakkn murid utk mberikn pndpt masing2 melalui pendekatan:
·    Perbincangan terbuka (open-ended discussion)
·    Pencapaian konsep (concept attainment)
·    Pembinaan konsep ( concept formation)
·    Inkuiri

Peranan Guru dan Murid dlm stra mediatif













Stra P & P Koperatif dan Kolaboratif
Pemb koperatif ialah proses yg mbantu murid berinteraksi antara satu sama lain utk mcapai matlamat yg sama. Menurut Salvin (1990), pemb koperatif boleh ditafsirkan sbg satu proses pemb yg berlaku secara kumpulan dlm mguasai bahan pengajaran yg diberikan oleh guru. Pemb kolaboratif ialah pembelajaran yg mbantu murid mgunakn kem interpersonal utk mlaksanakn tugas.














Prinsip2 pemb koperatif – PIES ialah prinsip pemb koperatif mgikut Model Kagan: ms99                                                                                 P - P ositive Interdependence (Saling Bergantungan Secara Positif)  Murid yang mempunyai pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan untuk mencapai matlamat pembelajaran yang sama.              I - Individual Accountability (Akauntabiliti Individu)                          Bagi menilai akauntabiliti individu setiap ahli kumpulan, satu tugasan akandiberikan kepada kumpulan tersebut. Pencapaian kumpulan akan dinilaimengikut sumbangan setiap individu. Setiap ahli akan menerima markahmengikut sumbangan atau idea mereka.                                              E - Equal Participation (Penglibatan Sama Rata)                                 Penglibatan sama rata ahli dalam kumpulan boleh dicapai melalui pembahagian atau urutan tugasan.                                                         S - Simultaneous Interaction (Interaksi Serentak)                          Semua murid berinteraksi serentak antara satu sama lain.
Kagan mencadangkan beratus-ratus struktur yg boleh digunakan utk pemb koperatif. Antara yg apling popular dan ssuai ialah :



















Perbezaan pemb koperatif dan kolaboratif:






Stra P & P Pemb Generatif .Elemen dan Kaedah Stra Generatif Utk Implementasi P& P :
·   Mengimbas semula (Recall) melalui kaedah ulangan dan latihan
·   Integrasi – megintegrasi pengetahuan baru dgn pengetahuan lama melalui teknik mfrasa ( menerangkan dlm perkataan sendiri) meringkaskan serta mbuat analogi.
·   Penyususan (organization) iaitu mghubungkaitkn pengetahuan lama dgn baru dgn cara yg bermakna melalui kaedah mganalisis isi-isi penting, mgkategori serta mgunakn penetapan konsep.
·   Pengembangan (elaboration) ialtu mengembangkan pengetahuan baru melalui kaedah sumbang saran, melukis gambar rajah, serta mnyediakan slaid utk pembentangan.











Langkah2 Membentuk model Synectics Dalam P & P : ms 103
Langkah 1: Memberi maklumat                                                       Langkah 2 : Menyatakan analogi                                                           Langkah 3 : Menggunakan analogi sendiri                                              Langkah 4 : Kenal pasti ‘Compressed Conflict”                                  Langkah 5 : Cipta analogi baru                                                       Stra P&P Metakognitif – kesedaran ttg apa  yg diketahui dan apa yg tdk diketahui. Metakognitif merujuk kpd cara meningkatkan kesedaran mengenai proses berfikir dan pemb yg berlaku.  Stratetegi metakognitif:
1. Merancang apa yg hendak dipelajari seblm pelajaran bermula.
2. Memantau kemajuan diri semasa pelajarn – murid bertanya dgn diri sendiri dr masa ke semasa soalan2 brk:
·    Adakah ini mbawa makna kpd saya?
·    Bagaimana perkara ini boleh dijelaskn?
·    Mengapa saya tidak memahami topik/cerita ini?
3. Menilai apa yg dipelajari selepas pelajaran – murid membuat refleksi dgn bertanya soalan2 berikut:                                                        Bagaimana sesuatu kem, nilai serta pengetahuan dpt saya kuasai?     Mengapa saya mudah & sukar menguasai?                              Apakah tidakan yg patut saya ambil
Strategi Meningkatkn metakognitif
1.     Merancang – sebelum, semasa, selepas
2.     Menyoal pada semua peringkat
3.     Memilih secara sedar
4.     Menilai berdasarlkan beberapa kriteria.
5.     Mengambil kredit
6.     Elakkan drp menyatakan ‘saya tidak boleh’
7.     Menggalakkan idea drp murid
8.     Memberi label bg sesuatu tindakan
9.     Menjelaskan maksud perkataan tertentu kpd murid
10.   Menyimpan jurnal
Stra P & P Kontekstual - Unsur2 penting Teori pemb kontekstual
Kepelbagaian konteks
Contoh: budaya, sosial, psikologi, fozikal
Kepelbagaian persekitaran pemb
Contoh: bilik darjah, Makmal, Tempat kerja, kehidupan harian
Kepelbagaian disiplin ilmu
Contoh: Matematik. Sains, Komunikasi, Teknikal & Vokasional, Kemanusiaan
Kaedah Pemb kontekstual - REACT
R - Relating - Menghubungkaitkan pengetahuan baru dengan pengalaman harian.                                                          
E - Experiencing - Memberi peluang kepada pelajar untuk mengalami supaya murid boleh menemui, meneroka atau mereka cipta sesuatu yang baru.
A - Applying - Mengaplikasikan konsep atau maklumat yang telah dipelajari dalam situasi lain, contohnya keadaan yang memerlukan.
C - Cooperating - Bekerjasama, satu ciri yang wujud dalam dunia sebenar. Sebagai contohnya, majikan mementingkan pekerja yang boleh berkomunikasi, berkongsi maklumat serta bekerja dengan selesa dalam pasukan.
T- Transfering - Memindahkan iaitu murid belajar dalam konteks pengetahuan sedia ada dengan menggunakan atau membina daripada apa yang telah diketahui.
Pelaksanaan Pemb Kontekstual














Stra. Pemb Direktif

Prinsip Asas Stra Direktif – berpusatkan guru & pemb secara tradisional. Guru berperanan sbg penyampai maklumat.
·     Penstrukturan anformasi
·     Penentuan matlamat kaedah yg dipakai
·     Penyediaan perancangan
·     Penyemakan terhadap pengetahuan & ingatan
·     Membuat peneguhan
Model Robert Slavin – digunakan utk pemb direktif. Langkah2 dlm pemb
·     Menetapkan obj pemb
·     Mengimbas kembali pengetahuan sedia ada
·     Menyampaikan bahan baru
·     Meneliti tahap pemb
·     Memberi latihan kendiri
·     Menilai prestasi dan memberi maklum balas
·     Memberi latihan tamb yg memerlukan murid mgunakn pengetahuan & kemahiran yg telah dipelajari

TOPIK 7 : PEDAGOGI BESTARI






Pemb Masteri – pemb yg membantu murid mencapai / menguasai hasil pembelajaran melalui kualiti P & P. Pemb masteri ialah pemb yg murid berupaya mencapai obj pemb jika diberi situasi yg sesuai dan memberangsangkan dan masa yg mencukupi.

Strategi Pemb Masteri
·     Perlaksanaannya berasaskan tahap kemajuan seseorg murid
·     Bahan pembelajaran dipecahkan dan dibahagikan kpd bbrp segmen kecil yg dikenali sbg unit pemb
·     Setiap unit pemb dinyatakan dlm bentuk hasil pemb
·     Aras masteri setiap hasil pemb ditetapkan pd aras 80%
·     Proses P & P bg setiap unit pemb dijalankan dgn mgunakn pelbagai stra dan kaedah serta bahan P&P yg sesuai secara kelas, kumpulan, berpasangan dan individu
·     Mgunakn uj formatif bersifat diagnostik utk mengesan kemajuan pemb murid.
·     Mgunakn maklum balas yg tepat ttg hasil pemb yg telah dikuasai & yg belum dikuasai oleh murid
·     Melaksanakan akt pemulihan & akt pengayaan mgikut tahap penguasaan murid
















































Peranan Murid dlm Pemb Masteri:
·     Murid perlu belajar bukan bertanding dgn rakan2 yg lain
·     Murid mpunyai sifat berdikari, mrk harus mguasai kem berfikir & blj
·     Murid mengetahui hasil pemb yg perlu dikuasai
·     Murid memaklumkn kpd guru jika masih belum menguasai dan memahami pemb
·     Murid harus bermotivasi, terarah kendiri serta tekun dlm mhadapi pemb

Pemb Kadar Kendiri (PKK) – bermaksud murid diberi tanggungjawab dan diharap dpt mengawal kadar kemajuan pembelajaran mrk. PPK ialah pemb yg mendidik murid melalui penyerahan tanggungjawab supaya dpt mengawal kadar pemb mrk secara berperingkat
Stra Guru Mencapai PKK:
·     Menyedia dan mengubahsuai panduan belajar ke arah pencapaian obj
·     Merancang P & P dan tutorial bg memotivasi murid
·     Merancang penilaian dan menilai murid secara berterusan
·     Merancang & menyediakan bahan sumber yg mgambil kira kepelbagaian murid drp segi minat, kebolehan dan kecerdasan
·     Menggubal item ujian diagnostik utk mengesan kesukaran pemb murid.

Kaedah Meningkatkan PKK





























Mod Pemb PKK – Murid diberi tanggungjawab & diharap dpt mengawal kadar kemajuan pemb mrk melalui:
·     Modul & pakej pemb
·     Penggunaan Program –                pengetahuan diperingkatkan melgikut kerangka “programmed instruction”
·     ‘Keller Plan’ – pggunaan buku teks yg berperingkat mengikut tahap tertentu dgn soalan2 utk murid mengesan kemajuan pemb
·     Audio- tutorial
·     Pemb dgn mggunakn bantuan.

Pembelajaran Akses Kendiri (PAK) – Pemb yg mberi akses kpd sumber pemb dan mbolehkn murid memperoleh pengetahuan dan kemahiran secara berdikari.
Ringkasnya PAK ialah:
·     Pemb yg berlaku tanpa pengawasan secara langsung drp guru
·     Murid disediakan dgn bahan sumber yg sesuai dgn topik dan hasil pembelajaran tertentu
·     Bahan pemb akan ditempatkan dlm bilik akses kendiri.

Komponen2 utama PAK:
·     Pelbagai jenis bahan
·     Pelbagai jenis aktiviti
·     Maklum balas segera
·     Fasilitator pilihan
·     Suasana pemb yg kondusif

Peranan Guru Dlm PAK:
·     Mbantu murid mengenalpasti keperluan pemb mrk
·     Menyediakan bahan2 pemb
·     Memastikn bhn2 pemb dlm keadaan tersusun kemas
·     Melatih mrd utk belajar atas daya usaha & inisiatif mrk sendiri
·     Mengurus proses pemb akses kendiri
·     Menyediakan bimbingan & penerangan
·     Membantu proses pemb

Peranan Murid dalam PAK:
·     Memutus & mengenal pasti apa yg hendak diketahui
·     Mencari atau menyediakan bahan2 pemb yg diperlukan
·     Melaksanakan tugasan yg diberi
·     Membuat penilaian terhadap tugasan yg dilaksanakan
·     Memurni dan membetulkan hasil kerja sendiri

Stra Guru utk mencapai PAK:
·     Merancang & mamilih topik yg sesuai
·     Merancang obj  P & P
·     Merancang & menyediakan bahan akses & memastikan bahan sedia ada boleh digunakan
·     Memastikan hasil pemb murid tercapai
·     Kawal sedia dan memantau pusat akses kendiri

Pemb Terarah Kendiri PTK – usaha seseorg individu utk memperbaiki dirinya.
Ringkasnya PTK ialah
·     Pemb yg mdidik murid mjadi pelajar yg berdikari. Matlamat utama ialah utk mantu murid meningkatkn proses PTK
·     Murid menentukan apa yg seharusnya dilakukan, menentukan matlamat, jadual pemb, mengurus & melaksana mod pemb dan menilai hasil pembelajaran kendiri.

Stra, guru utk mencapai PTK:

























Ciri-ciri pelajar – merangkumi 3 unsur utama iaitu:
·    Gaya Pemb – terdiri drp model2 pemb
·     kecerdasan pelbagai berkaitan dgn keupayaan & kemampuan individu
·    kecerdasan emosi
Kecerdasan Emosi ialah situasi apb aspek kerohanian perlu diberi keutamaan dlm kehidupan
·     Kecekapan emosi
·     Kecekapan personal
·     Kecekapan sosial








a)Kecekapan Personal





















ii) Pengurusan pengawalan kendiri
·    Kawalan diri iaitu mgurus emosi yg tdk stabil tertekandgn desakan
·    Kebolehpercayaan iaitu mengekalkan piawai kejujuran & ketulusan serta keikhlasan hati
·    Kesungguhan iaitu menunaikn tanggungjawab dlm mcapai prestasi diri
·    Penyesuaian diri iaitu keanjalan dlm menangani perubahan & cabaran
·    Inovasi iaitu kebolehan mjana idea-idea bernas & maklumat terkini serta kreatif

iii) Motivasi :
·     Dorongan pencapaian – kesungguhan utk mcapai kecemerlangan
·     Komitmen – berusaha ncapai sasaran organisasi iaitu sekolah/ pasukan
·     Inisiatif – berusaha utk bertindak dan mencari peluang
·     Optimis – mpunyai kesabaran dlm mcapai matlamat & menempuh halangan & kekecewaan dgn tenang

b)Kecekapan sosial – menentukn bgmn seseorg mgendalikn hubungan dgn org lain.
i) Empati –
·   Memahami org lain – myedari perasaan dan perspektif org lain serta minat pd apa yg dilakukn oleh org lain.
·   Membgnkn org lain – myedari keperluan pbgnan org lain spt rakan2, murid2 serta myokong kebolehn mrk
·   Berorientasikn org lain – mgenali, myertai dan mmenuhi keperluan pelanggan iaitu murid2
·   Kepelbagaian peluang – mjaga peluang2 melalui ind yg berlainan
ii) Kemahiran sosial
·     Pengaruh – kebolehan mgunakn teknik2 mmujuk yg berkesan atau mpunyai daya pujuk yg tinggi
·     Komunikasi – kebolehan mdgr dgn terbuka serta mhantar mesej yg menyakinkan
·     Pengurusan konflik – kebolehan berunding dan menyelesaikan masalah serta mgelakkn persengketaan.
·     Kepimpinan – kebolehan mberi inspirasi atau semangat dan panduan kpd individu dan kumpulan
·     Pemangkin perubahan -  kebolehan memulakn dan mguruskan perubahan
·     Membina ikatan silaturrahim – kebolehan mbina hubungan yg baik, sejahtera dan harmoni.

TOPIK 8 : PEDAGOGI BESTARI
Integrasi Kemahiran – Pengaplikasikan kem generik secara bekesan dlm P & P bestari berkait rapat dgn penguasaan kem integrasi .













a)Kem fasilitator – merupakan pemudahcara yg membimbing, menggerak serta memotivasikan org lain secara individu, kumpulan, agar dpt mengurus dan melaksanakan akt tertentu dgn lancar dan licin.

Ciri-ciri fasilitator yg berkesan :
·     Mpunyai kualii personaliti spt prihatin, sabar, kreatif, kritis, inovatif, proaktif, asertif, mpunyai misi, visi, kecindan, empati, bertakwa, serta sifat positif yg lain.
·     Mpunyai kem fasilitator – teknik pemudahcara, kem motivasi, pengurusan bilik drjh.
Fasilitator harus melicinkan segala proses dan akt P & P dgn mgunakn stra pemb berpusatkn murid & bahan. Guru harus:
·     Menyediakan segala rancangan P & P yg sistematik dan sumber P & P yg mencukupi, menarik & mcabar
·     Memotivasikan murid spy bersedia dan berminat utk belajar
·     Mberi arahan dgn jelas dan ringkas
·     Mbimbing melaksanakan akt
·     Mgalakkn murid mlibatkn diri secara aktif dlm akt P & P dgn mgunakn kaedah penyoalan
·     Mwujudkn suasana pemb yg positif dgn mgunakan teknik ganjaran dan peneguhan
·     Megawal disiplin kelas spy akt P & P dpt dijalankan dgn lancar, teratur & sistematik.

b)Kemahiran Belajar – ditakrifkn sbg keupayaan & kecekapan yg perlu dikuasai oleh setiap murid utk mbolehknnya mengumpul, mproses dan mrumus maklumat secara kendiri dan seterusnya menuju ke arah pemb sepanjang hayat. Kem belajar mlibatkn kem mgunakan mental utk mperolehi ilmu dlm bidang kognitif, psikomotor dan efektif. Murid belajar dgn cara mhafal, mdgr, mcatat nota, mnemuramah, mbaca, mgingat.
Mengumpul maklumat mrupakn satu kemahiran dlm kem belajar. Cara utk mdaptkn maklumat ialah mdgr, mrujuk, mbaca (teknik KWLH, SQ3R), berbincang, Mnyoal (apa, siapa, bila, di mana, mengapa, & bgmn), mcatat (mlakar dlm bentuk grafik spt rajah tulang ikan, rajah pusingan, carta pai, peta minda)

c)Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif – kepentingan
·     Mgelakkn kesilapan bfikir, iaitu berfikir secara terburu2 & berfikir secara sempit
·     Mningkatkn pemikiran kritis dan kreatif
·     Mperkembangkn daya intelek
·     Berfikir d luar kotak pemikiran
·     Merealisasikn wawasan 2020
Jenis2 kem berfikir :
·     Berfikr kritis – mbanding dan mbeza, mciri, mgumpul dan mngelas, mbuat urutan, myusun mgikut keutamaan, mganalisis, mnilai & mbuat ksimpulan.
·     Berfikir kreatif – mjana idea, mbuat inferens, mhubung kait, mramal, mbuat hipotesis, msintesis, mgitlak, mbuat analogi, mbuat gambaran mental, & mreka cipta.

d)Kemahiran mentafsir dan menilai – penilaian ditkrifkn sbg proses menentukn, mdptkn serta mberi maklumat yg bguna utk mbuat pertimbangan mgenai tindakan selanjutnya. Keberkesanan penilaian dilihat dr segi:
·     Keberkesanan pengajaran dinilai berlandaskan pgunaan stra, kaedah, serta teknik mgajar.
·     Keberkesanan pemb dinilai berlandaskan prestasi murid dlm akt pembelajaran mrk.
·     Keberkesanan bahan2 pelajaran dinilai drp segi pgunaannya dlm akt P & P
Cth penilaian dlm P & P bestari ialah partfolio, projek, ujian serta akses kendiri.

e)Kemahiran TMK – matlamat pembgunan pend. KPM adalah mberi penekanan pgunaan ICT menyeluruh dgn cara mningkatkn pengetahuan & kem ICT di kalangan pelajar, pndidik, & personal serta menekankn integrasi ICT dlm P & P spy lebih berkesan, menarik & mcabar.
=ICT mbantu murid utk meneroka, mgakses dan mpersembahkn maklumat dlm pelbagai bentuk dan bersifat dinamik melalui MS Word, Power Point, Publisher dan laman web atau internet.
=ICT juga mwujudkn peluang kpd murid utk mgakses, mperkembangkn. Mgubah & berkongsi maklumat serta idea2 baru mgikut kadar masa dan kadar kendiri.
=utk mningkatkn kberkesanan Pemb, pgunaan ICT perlu dirancang dgn teliti spy sesuai dgn pemb berfikrah, bersifat kendiri selaras dgn tuntutan P & P bestari.Pgunaan ICT dlm P & P jg mrupakn alat utk pemb secara kolaboratif dan konstruktivisme iaitu murid dgalankn utk mbina, mnilai, mmanipulasi dan mpersembahkn idea serta pgetahuan yg baru.















































































































































































TOPIK 9 : APLIKASI STRA. PENGA. BESTARI BM – Stra Generatif



























Prosedur Pelaksanaan Stra Kontekstual
a) Kem lisan Stra Kontekstual –
 

























b) stra kontekstual dlm kem menulis

































Prosedur  Pelaksanaan Stra Mediatif ms153

TOPIK 10 : APLIKASI PENGAJARAN BESTARI BM

Dlm Pedagogi Bestari, stra P & P  byk ditumpukn kpd stra pemudah caraan, berpusatkn murid, strapemb koperatif, mediatif dan metakognitif

Stra Metakognitif dan Mediatif dlm P & P:
Ciri utama P & P proses mbaca dan pemahaman ialah:
·     Memahami tujuan mbaca – mendpt, mgumpul dan mproses maklumat serta menambah ilmu pengetahuan
·     Mbina sikap positif – mbudayakn ilmu
·     Mgaktifkan pengetahuan sedia ada ttg sesuatu tajuk atau isu
·     Mgaktifkn atau mbina stra metakognitif dan mediatif mgunakn teknik DRTA atau akt mbaca terarah








(a) Aktiviti fasa pertama, iaitu proses membaca dan berfikir
     Langkah 1 - Sebelum Membaca
·    Guru memperkenalkan tajuk yang dibaca dan meramal melalui soalanperbincangan terbuka ( open-ended discussion) (Sila rujuk Topik 6 strategi metakognitif
·    Pola soalan perbincangan
·    Berdasarkan tajuk dan gambar, beri pendapat anda tentang isi atau cerita yang akan dibaca contohnya:
(a)Tajuk ’Kemalangan Jalan Raya: Satu Tragedi’, gambar sebuah bas ekspres terjunam ke dalam gaung di Bukit Gantang
       (b)Mengapa anda berpendapat demikian?
(c) Apa yang anda bayangkan apabila melihat tajuk dan gambar?
(d) Mengapa anda terbayangkan demikian? Pernahkah anda mengalaminya?
(e) Pernahkah anda membacanya sebelum ini?
(f) Pernahkah anda membaca tajuk yang hampir sama sebelum ini?
(g) Pada pendapat anda apa yang akan berlaku?
(h) Pada pendapat anda ramalan mana yang paling tepat dan kenapa?
Langkah 2  Semasa Membaca
Membaca aktif, menyemak serta mengawal kefahaman
·     Murid membaca segmen atau bahagian pertama petikan untuk mengesahkan ramalan.
·     Guru meminta murid menyatakan ramalan paling tepat.
·     Murid dikehendaki menunjukkan bukti ramalan dengan merujuk
·     kepada petikan dan menyatakan secara kuat ayat-ayat dan frasa yang menjadi bukti.
·     Guru membimbing murid yang menghadapi masalah memahami frasa dan perkataan dengan cara menggunakan klu atau pembayang konteks.
Cadangan kepada murid
·     Membaca bahagian seterusnya dan memikirkan perkataan yang dapat menerangkan maksud
·     Membaca semula ayat daripada awal sehingga akhir
·     Mengandaikan bahawa perkataan itu ialah ruang yang kosong dan murid diminta mengisinya dengan perkataan yang sesuai.
·     Membaca ayat yang mengandungi perkataan yang sukar dan ayat seterusnya.
Pola soalan perbincangan
(i) Bagaimana pendapat anda sekarang?(tentang gambar dan tajuk)
(ii) Mengapa anda berpendapat begitu?
(iii) Mengapa ramalan awal tadi kurang tepat?
(iv) Pada pendapat anda mengapa berlaku peristiwa itu?
(v) Beri alasan mengapa anda berpendapat begitu?
Langkah 3 - Selepas Membaca
Aktiviti mereflek proses membaca
Strategi mengawal dan memantau pemahaman, iaitu sebelum, semasa serta selepas membaca

(b) Fasa kedua - hasil produk
Langkah 1
·     Menulis laporan
·     Menulis karangan
·     Menulis pengalaman
·     Membuat catatan dalam bentuk pengurusan grafik
·     Menemu bual
·     Merumus
·     Menulis dialog
·     Menulis jurnal
Langkah 2 :Membuat refleksi proses membaca dan hasil membaca

Stra Koperatif dlm kem menulis














(a) Peringkat Pramenulis
·     Berdasarkan pengalaman dan aktiviti untuk mewujudkan motivasi dan mengembangkan atau mengurus idea sebelum menulis.
·     Memahami tujuan menulis iaitu sasaran pembaca.
·     Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan ialah bercerita, main peranan, lawatan, temu bual, temu ramah, wawancara, penulisan kreatif serta sumbang saran.
·     Pembelajaran koperatif ialah round robin, round table, similarity grouping serta kumpulan perbincangan.
·     Round table ! murid-murid memberi sumbangan idea dalam bentuk perkataan, frasa serta ayat yang berkaitan dengan tajuk.
·     Simultaneous round table ! setiap murid memulakan karangan atas helaian kertas masing-masing. Kemudian kertas diedarkan kepada rakan-rakan dalam kumpulan untuk menokok tambah ayat iaitu isi karangan.
·     Sumbang saran ! melontarkan idea untuk mengelompokkan idea dan membuat pemetaan idea.
(b) Peringkat Menulis
·     Idea ditulis di atas kertas. Fokus ialah menulis dengan lancar dan menyampaikan idea secara pantas tanpa khuatir tentang kesilapan bahasa.
·     Murid harus faham bahawa draf pertama, iaitu mensintesiskan idea dan fikiran adalah berdasarkan aktiviti pramenulis. Justeru penulisan tidak perlu kemas.
·     Perlu diingatkan bahawa ada pelbagai tujuan menulis, pelbagai audiens (kumpulan sasaran) serta pelbagai jenis penulisan.
(c) Peringkat Maklum Balas
·     Memberi maklum balas kualiti dan penyusunan idea.
·     Reaksi pertama daripada pembaca, iaitu rakan atau guru terhadap penulisan dalam bentuk penyataan, cadangan serta soalan secara lisan atau bertulis.
·     Guru boleh memberi model bagi cara memberi maklum balas tentang idea melalui perkongsian secara kelas berdasarkan sebuah karangan murid.
(d) Peringkat Menyemak
·    Mengkaji semula penulisan berdasarkan maklum balas daripada rakanrakan.
·    Murid menambah, membuang serta mengubah idea.
·    Sepanjang proses menulis murid-murid sentiasa membaca semula dan membuat perubahan.
(e) Peringkat Mengedit
·    Mengesan kesilapan bahasa, iaitu ejaan, tatabahasa, tanda baca, pemilihan kata serta tajuk.
·    Murid mengedit sendiri dengan dibimbing oleh rakan sebaya. Mereka saling bertukar peranan.
(f) Peringkat Menilai
·     Membantu murid memahami penilaian sebagai sebahagian daripada proses pasca menulis
·     Digunakan untuk menyokong dan membantu perkembangan penulisan murid
·     Murid harus faham cara dan siapa yang menilai
 Cara penilaian ada dua jenis, iaitu ms170
(i) Skor holistik - skor pencapaian keseluruhan daripada segi kemahiran berkomunikasi dengan pembaca.
(ii) Skor analitikal -  kekuatan dan kelemahan dalam aspek-aspek tertentu karangan, iaitu proses:
·     Penilaian rakan sebaya/guru/kendiri
·     Pembelajaran koperatif: think ! pair ! share (berikan skor, banding dengan rakan, kongsi dengan kelas), perbincangan kumpulan (moderasi bersama guru 2 atau 3 karangan, kemudian murid bertukar karangan / kertas untuk menilai.
·     Penilaian portfolio ! pramenulis, penulisan draf, penyemakan, pengeditan, sahsiah serta kolaborasi.
·     Markah: 60% untuk proses dan 40% produk atau hasil.

Pengintegrasian Pemb Koperatif dlm P & P – melalui proses perancangan, pengendalian, pengurusan serta penilaian. Rujuk topic 6







 















Peranan Guru Sekolah Bestari:
(a) Merancang dan melaksanakan program pengajaran dan pembelajaran bestari
(b) Menyediakan dan mengubahsuaikan bahan pengajaran dan pembelajaran
(c) Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran bestari
(d) Menilai, mentaksir dan meningkatkan prestasi murid
(e) Membuat refleksi dan melaksanakan tindakan susulan
(f)  Meningkatkan profesionalisme kendiri
(g) Menggunakan teknologi maklumat dalam tugasan harian sekolah


































Tiada ulasan:

Catat Ulasan