Jumaat, 18 Mac 2011

HBHE 2203 KESIHATAN DIRI DAN KELUARGA-oumku sem.januari 2011

TOPIK 1: Pengenalan Kesihatan diri.
Lakaran organ dan bahagian tubuh badan kita.


























Fungsi Organ dan Bahagian Tubuh Badan.                                                                
Organ
Kedudukan
Fungsi
Otak
Dlm ruang tengkorak
Memuatkan pusat2 (intelek, fikiran, ingatan/kuasa kemahuan) yg mengawal aktiviti2 tubuh.
Paru2
Dlm ruang toreks
Membawa masuk udara beroksigen ke dlm tubuh dan membawa keluar karbon dioksida & wap dari darah.
Jantung
Terletak pd blkg dada dlm ruang toreks antara paru2
Mengepam dan mengalirkan darah ke seluruh tubuh serta mengekalkan aliran atau peredaran darah setiap masa.
Perut
smbg trus drp   kerongkong. Ia bgantung bebas bhgian atas kiri  ruang abdomen
Ia menerima bahan makanan drpd kerongkong dan menyimpan buat sementara waktu utk dilembutkan dan dihadamkan.
Hati
Trletak d bawah otot diaphragm dlm ruang abdomen
Mghasilkan cecair hempedu & bahan yg terdpt di dlm darah spt serum utk perkumuhan serta metabolisme.
Buah pinggang
Terletak di dinding belakang abdomen
Buang air yg berlebihan dlm tubuh. Buang hasil perkumuhan spt urea & asid urik. Mengawal kepekatan / kuantiti yg terkandung dlm darah.

Cara-cara penjagaan tubuh badan.

Dalaman – pengambilan pemakanan yg sihat memainkan peranan penting dlm penjagaan / pemuliharaan tubuh. Makanan yg seimbang akan membekalkan zat utk setiap organ memerlukan zat yg berlainan utk kesihatan.
Luaran – lebih khusus kpd kaedah penjagaan kebersihan. Jika kita X membersihkan tubuh badan, kita membenarkan kuman atau hama berumah dlm tubuh menyebabkan kita dijangkiti penyakit & menjangkiti org lain. Cth: jika kita x menjaga kebersihan rambut anak2 kita, mungkin kepala mrk menjadi habitat kutu rambut.

Kita jg harus menjaga anggota tubuh drpd tercedera. KKM melalui ’Kempen Cara Hidup Sihat 1999: Promosi Keselamatan dan Pencegahan Kecederaan’ menyeru kita mengambil langkah keselamatan di dlm dan di luar rumah. Kita harus memastikan peralatan dlm rumah di simpan di tempat yg selamat. Kita perlu taman permainan yg selamat utk mengelak kecederaan. Akt berisiko spt menunggang motosikal berbahaya atau mendedahkan diri kpd kecederaan.


Pengurusan Kesihatan Diri
Aspek Pengurusan Kesihatan Diri:
1. Pengurusan kebersihan tubuh
2. Pengurusan kebersihan pakaian
3. Pengurusan tahap kesihatan
4. Pengurusan Pemakanan yg sihat
5. Pengurusan Berat Badan
6. Pengurusan tekanan (stress)

a) Pengurusan kebersihan diri – Membersihkan tubuh badan menjadi rutin harian yg perlu dikalukan.
·    Mandi 2x sehari. Bersihkan tubuh dgn sabun dan air bersih utk membuang kotoran & kuman bg menjauhkan jangkitan penyakit kulit spt kudis & badan berbau.
·    Bersihkan tgn dgn sabun & air bersih setiap kali selepas ke tandas, sebelum menyediakan makanan dan sebelum makan. Pastikan kuku sentiasa dipotong pendek dan bersih.
·    Rambut dibersihkan dgn syampu yg sesuai dgn jenis kulit kepala samada berminyak / kering. Kutu rambut / masalah kulit kepala antara masalah kesihatan yg biasa berlaku.
·    Penjagaan mulut termasuk gigi penting. Gosok gigi mggunakan berus gigi yg sesuai dan ubat gigi. Pastikan mulut dan gigi dibersihkan setiap kali selepas makan dan sebelum tidur. Gunakan floss utk membuang sisa makanan pd celah gigi. Dptkan pemeriksaan 2x setahun. Guna alat pelindung gigi jika terlibat dlm sukan lasak.
·    Tubuh memerlukan rehat yg cukup utk memulihkan tenaga dan minda. Dptkan tidur yg cukup dan berkualiti. Kanan2 dan remaja memerlukan masa tidur yg lebih panjang berbanding dgn org dewasa. Pastikan tubuh dinersihkan sebelum tidur.

b) Pengurusan kebersihan Pakaian – Negara kita mpunyai kadar kelembapan yg tinggi. Tubuh kita cepat berpeluh. Adalah penting utk kita menukar pakaian setiap hari. Pastikan pakaian dibersihkan sebelum dipakai semula. Kita perlu membersihkan dan menjemur bantal, selimut, cadar utk mengelak pembiakan hama.

c) Pengurusan Tahap Kesihatan – Penyakit kardiovaskular spt jantung dan strok adalah ’pembunuh senyap’. Penyakit ini dikenal pasti sbg salah satu drp 10 penyebab kematian di Malaysia. Kita boleh mengurus tahap kesihatan melalui pemeriksaan kesihatan di klinik atau hospital utk mengetahui tanda2 awal sesuatu penyakit spt pemeriksaan tahap glukos darah spy dpt ketahui samada diri berisiko utk mendapat penyakit diabetis.
Jenis pemeriksaan yg boleh dijalankan ialah:
1. Pemeriksaan tekanan darah
2. Saringan paras glukos darah
3. Saringan paras kolesterol
4. Indeks jisim badan
5. Pemeriksaan kanser serviks dan puyu dara
6. Ujian kadar lemak
7. Saringan minda sihat

d) Pengurusan Pemakanan yang Sihat – Adalah amat penting utk memakan makanan yg seimbang bg mendapat semua jenis zat yang diperlukan. Makanan seimbang terdiri drp komponen karbohidrat, protein, lemak, vitamin dll. Pengambilan makanan seimbang akan memberi tenaga, membina badan, mencegah penyakit.
·    Tiga waktu makan utama ialah sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Pengambilan sarapan pagi utk memberi tanaga bg memulakan kerja.
·    Makan mengikut keperluan – pengambilan jumlah makanan perlu sesuaibdgn jenis pekerjaan atau penggunaan tenaga. Kanak2 dan remaja yg sedang membesar dan aktif secara fizikal memerlukan jumlah makanan yg byk. Begitu jg petani, nelayan, buruh – penggunaan tenaga mrk tinggi.

Antara pengurusan amalan makanan yg tidak sihat:
1. Tidak mengambil makanan waktu makan utama spt sarapan pagi dan makan tengah hari menyebabkab kita akan berasa terlalu lapar dan makan dgn lebih byk.
2. Tidak mengambil pelbagai jenis makanan seimbang menyebabkan tubuh tidak dapat pelbagai zat yg diperlukan.
3. Mengambil snek yg tidak sihat spt ais krim, jeruk dan kek.
4. Mengambil secara berlebihan makanan yg mempunyai kandungan gula yg tinggi akan memdedahkan seseorg kpd risiko penyakit diabetis.
5. Mengambil secara berlebihan makanan yg tinggi kadar lemak dan minyak akan mengumpulkan lebihan lemak di dlm tubuh jika tidak digunakan.
6. Mengambil makanan yg tinggi kandungan garam spt ikan masin dikenal pasti sbg faktor risiko penyakit tekanan darah tinggi.

e) Pengurusan Berat Badan – Obesiti salah satu risiko utk mendapat penyakit diabetis, jantung, darah tinggi dan kanser. Risiko lain ialah merokok dan kurang bersenam.
    Kecergasan fizikal meliputi segala aktiviti yg menggerakkan anggota fizikal spt menjalankan kerja rumah dan membersihkan kawasan rumah. Akt fizikal memerlikan tenaga yg berupa pembakaran lemak dalam tubuh. Pembakaran lemak secara konsisten akan menyisihkan lebihan lemak yg disimpan di dlm badan utk mengelak badan drp berlebihan berat. Akt fizikal akan meningkatkan high density lipoprotein (HDL) atau lemak darah berkepadatan tinggi yg baik utk melindungi jantung. Ia adalah bahan darah yg dpt memungut kolesterol dan membantu membuangnya dari badan melalui hati. Ia dikenali sbg kolesterol baik.

f) Pengurusan Tekanan (stress) – Tindakbalas fizikal, emosi, dan mental terhadap perubahan dan cabaran. Stress boleh dialami di rumah, sekolah dan tempat kerja. Stress yg sedikit boleh menjadi motivasi kpa kita. Stress yg serius mungkin cenderung utk terlibat dlm penyalahgunaan dadah dan alkohol. Kita mesti belajar hidup dgn stress krn ia sebahagian drp kehidupan. Belajar mengurus stress dpt menjauhkan kerunsingan. Pengurusan masa dan kerja yg bijak dpt membantu mengurangkan stress. Amalkan pemikiran dan komunikasi yg positif. Dapatkan bantuan jika tidak mempu menguruskan tekanan diri.

Keadaan dan tanggungjawab menjaga tubuh.
1. Keluarga – memainkan peranan penting dlm memberi kesedaran, pengetahuan dan amalan penjagaan tubuh. Ibubapa sbg model terbaik dlm penjagaan kesihatan. Masy turut memainkan peranan. Jika masy melihat mandi pagi sbg satu nilai kesihatan, maka amalan ini menjadi budaya ahli-ahlinya. Individu bertanggungjawab ke atas kesihatan mrk apabila meningkat dewasa.
2. Klinik Kesihatan atau Hospital – Staf klinik kesihatan ibu dab anak turut meminkan peranan. Ibu-ibu diberi nasihat dan tunjuk cara bagaimana penjagaan kesihatan yg baik. Cth: dlm penyediaan makanan seimbang kpd kanak2
3. Sekolah – PJK di peringkat sekolah rendah memberi pengukuhan dan kesedaran ini. Pasukan Kesihatan Sekolah dari pejabat kesihatan daerah yg berdekatan turut menjalankan lawatan secara berkala ke sekolah utk menjalankan pemeriksaan berkala kpd pelajar. Program Doktor Muda yg dperkenalkan ke sekolah2 rendah turut mempromosikan amalan penjagaan kesihatan di kalangan pelajar. ’Kempen Cara Hidup Sihat’ melalui KKM utk penjagaan kesihatn secara menyuluruh dan berterusan meliputi aspek jasmani, emosi, rohani, mental, dan sosial seseorang.

Penjagaan Peralatan dan Kebersihan – penting utk mengelak peralatan ini drp menjadi tempat pembiakan kuman yg boleh menyebabkan penyakit spt penyakit tangan, kaki dan mulut.

Peranan Gender

1. Peranan Lelaki – Sistem patriaki yg mana golongan lelaki mengetuai sesebuah keluarga. Sistem ini memberi kuasa kpd lelaki memimpin keluarga, membuat keputusan, menyediakan sumber ekonomi serta kemudahan asas yg selesa utk kesejahteraan kesihatan hidup berkeluarga.
·    Teladan yg baik yg ditunjukkan bapa akan membantu anak lelaki membesar sbg individu, bapa, suami dan pekerja yg sihat dr aspek fizikal, mental, emosi, rohani dan sosial.
·    Utk membentuk keluarga yg sejahtera dan bahagia, pihak lelaki perlu mengambil bahagian dlm perancangan keluarga. Penjagaan kesihatan dan kesejahteraan keluarga memerlukan peranan kedua belah pihak iaitu suami dan isteri. Tanggungjawab membina keluarga sihat, sejahtera dan bahagia harus dipikul bersama dan adil
2. Peranan Perempuan – Peranan biologi yg menjadi keistimewaan perempuan ialah hamil dan melahirkan anak.  Peranan ini tidak menghadkan kemampuan dan keupayaan golongan perempuan utk mencari rezeki kpd keluarga. Penglibatan mrk dlm industri kecil-kecilan di rumah secara separuh masa spt membuat kuih, keropok dsbgnya dan dlm masa yg sama mampu menjalankan tanggungjawab menjaga anak. Kegigihan mrk amat penting dlm meningkatkan dan menjana ekonomi keluarga.
3. Stereotaip Gender – Dlm sistem komuniti yg diketuai oleh lelaki atau kaum bapa stereotaip gender masih diamalkan. Sejak usia muda anak lelaki dididik utk berperwatakan, budaya pakaian, komunikasi serta bersosial spt seorg lelaki yg diharapkan oleh masy secara lazimnya. Perwatakan dan budaya serta penampilan yg terkeluar drp ciri2 hakiki seorg lelaki dilihat sbg satu masalah dlm gender. Cth: lelaki pondan.
·    Anak perempuan dididik dgn nilai, peranan serta perwatakan seorg perempuan yg diterima secara lazim oleh masy. Mrk dididik bersifat lemah-lembut, bersopan-santun, dan tahu serta mahir dlm pengurusan rumah tangga. Walaupun gologan perempuan mencapai tahap pendidikan dan kerjaya setanding dgn lelaki, tetapi mereka masih menjalankan tugas2 sbg seorg isteri dan ibu spt memasak, mengemas rumah dsbgnya.
·    Dlm dunia pekerjaan stereotaip gender dilihat semakin berkurangan. Ramai perempuan mampu melaksanakan kerjaya yg dikuasai oleh kaum lelaki spt polis dan tentera.

TOPIK 2 : AMALAN KESIHATAN DIRI

Definisi – amalan seharian yg berkaitan dgn kesihatan. Kita mengamalkan amalan kesihatan diri yg baik sekiranya:
1. Kita menjaga kesihatan tubuh badan
2. Kita mengamalkan pemakanan yg seimbang
3. Kita melakukan senaman dan akt kecergasan fizikal
4. Kitamampu menguruskan sebarang tekanan (stress) dgn baik
5. Kita tidak mengamalkan tabiat merokok
6. Kita tidak minum minuman beralkohol

Amalan asas kesihatan – menjelaskan peranan kebersihan diri dlm mengekalkan ststus kesihatan yg baik serta menjamin hubungan sosial.
Sebahagian amalan asas kesihatan yg perlu kita amalkan:
1. Kebersihan diri
2. Kebersihan pakaian
3. Kebersihan peralatan
4. Kebersihan dalam dan luar rumah
5. Pemakanan yg sihat spt seimbang, mengikut keperluan dan cara penyediakan yg sihat
6. Amalan kecergasan fizikal yg tetap
7. Mengurus tekanan (stress) dgn baik
8. Dapatkan pemeriksaan jika tidak sihat
9. Jauhi amalan merokok dan meminum alkohol.

Kesan drp amalan kebersihan harian – Amalan kebersihanyg baik memastikan tubuh serta persekitaran jauh dari kuman dan jangkitan penyakit. Cth amalan membasuh tgn selepas ke tandas dpt mengelakkan penyakit yg disebabkan kuman yg terdpt dlm najis.

Tahap Kebersihan diri dengan rakan sebaya – Seseorg dlm keadaan yg bersih akan menunjukkan imej yg bersih utk bersama rakan sebaya. Tubuh badan yg berbau serta berpenyakit menyebabkab rakan sebaya atau org lain di sekeliling kita menjauhkan diri. Keadaan ini akan menjejaskan tahap kesihatan mental krn tiada manusia yg ingin disisihkan. Seseorg yg tidak menjaga kebersihan diri dgn baik akan menjangkiti penyakitkpdrakan. Cth:jika kulit seseorg dijangkiti kudis, ia boleh menjangkiiti rakan yg bergaul rapat atau berkongsi peralatan peribadi spt tuala mandi dan selimut.

Kemajuan teknologi berkaitan peningkatan penjagaan kesihatan   Penjagaan kesihatan menjadi mudah dgn kemajuan teknologi spt teknologi maklumat dan peralatan pemeriksaan segera. Masy boleh mendpt maklumat mengenai kesihatan melalui laman web agensi kesihatan peringkat global atau tempatan.
·    Penggunaan internet utk menyebarkan maklumat berkaitan kesihatan memberi pilihan kpd masy utk meningkatkan pengetahuan mengenai sesuatu penyakit. Cth:perkembangan ICT dlm teleperubatan di kawasan pedalaman di beberapa buah negeri di Malaysia di mana diktor boleh menghantar maklumat pesakit ke hospital di bandar utk mendapat khidmat nasihat berkenaan diagnosa penyakit dan rawatan.
·    Penciptaan peralatan utk pemeriksaan atau pemantauan sendiri terhadap tekanan darah dan tahap glukos dlm darah memudahkan individu menilai tahap kesihatan diri. Keputusan segera tanpa menunggu giliran di klinik membolehkan individu mengambil langkah mengamalkan gaya hidup sihat dr segi pemakanan dan menurunkan glukos darah.
·    Peralatan pemeriksaan segera spt glucometer , accutrend dan strip memberi keputusan segera tahap glukos dan kolesterol dlm darah.
·    Teknologi berkaitan penurunan berat badan kian popular. Pusat pengurusan kecantikan dan kesihatan tubuh badan menyediakan pelbagai teknologi spt penjagaan kulit, rambut, serta penurunan berat badan.

Amalan Pemakanan

·   Asas pemakanan yg sihat ialah pengambilan makanan kita hendaklah berdasarkan kpd prinsip piramid makanan. Makan buah dan sayur pd setiap waktu makan.
·   Sesuaikan pengambilan makanan dgn akt fizikal utk mencapai berat badan yg disarankan.
·   Kurangkan makan makanan berlemak dan bergoreng. Pilih makanan dan minuman kurang gula.
·   Pilih tempat makan yg bersih dan makanan yg selamat.
·   Amalan makanan yg tidak sihat meningkatkan peluang mendapat penyakit jantung, diabetis, darah tinggi, kanser dsbgnya.
·    ’Kempen Cara Hidup Sihat’ 1998, KKM telah mengeluarkan panduan promosi pemakanan yg sihat meliputi makanan seimbang, cara penyediaan makanan yg sihat dan amalan makanan yg baik.

Pemilihan jenis dan Kualiti Makanan

Komponen makanan
Jenis
Fungsi
Sukatan keperluan
Karbohidrat
Nasi,mi,roti, hasil bijirin, ubi
Mbekal tenaga vitamin, mineral,serat & protein
Perlu dmakan lebih byk 8-12 sajian. Cth: 1 sajian - ½ cawan nasi / ½ keping capati
Protein
Daging, ikan, telur, kekacang
Mbina & mbaik pulih tisu tubuh
Makan dgn sederhana 2-3 sajian,cth: 1 sajian – 1 ketul paha ayam / 1 ekor ikan kembung / 2 biji telur.
Kalsium, Zat besi
Susu & hasil tenusu
Tumbesaran
Susu & hasil tenusu – 1-2 sajian. Cth: 1 sajian- 1 gelas susu / 1 cawan dadih / 1 keping keju.
Vitamin, mineral, serat
Semua jenis sayuran & buah-buahan
Mbekal vitamin, mineral & serat. Mjauhi penyakit akibat kkurgan vitamin, serat, mengelak masalah sembelit
Makan dgn lebih 3-5 sajian. Cth 1 sajian ialah ½ cawan sayur daun hijau / 1 hiris betik
Garam, gula minyak
Makanan dproses, kuih-muih, aiskrim, makanan bgoreng
Mberi tenaga, sbg penyedap makanan & tdk dperlukan dlm jum yg byk.
Perlu dmakan sedikit.

Penyimpanan Makanan
1. Makanan kering – makanan mentah kering spt beras & tepung dsimpan di dlm bekas & tempat yg kering. Ruang yg lembap akan mgalakkan pertumbuhan kulat.
2. Makanan basah – makanan mentah basah spt ayam, daging & hasil laut mgandungi byk bakteria. Makanan ini perlu diasingk drp makanan yg telah dmasak / makanan mentah yg sedia utk dmakan spt buah-buahan & ulam. Titisan drp air makanan mentah boleh mmindahk bakteria melalui proses pencemaran silang.

Jika menyimpan makanan dlm peti sejuk, ikuti panduan brk:
1. Jarakkan bekas2 dlm peti sejuk spy peredaran udara sejuk lebih sempurna.
2. Amalkan prinsip ’mula masuk, mula keluar’ utk mmastikan makanan yg disimpan dahulu mengikut giliran.
3. Daging, susu, ikan, hasil tenusu, krim & lauk-pauk perlu ditutup dan disimpan pd bhgian yg paling sejuk.
4. Makanan yg dmasak & tidak dmasak mesti dsimpan berasingan bg mengelakkan pencemaran silang.
(Panduan yg dsarankan oleh KKM melalui modul Kempen Cara Hidup Sihat 2001)

Penyediaan Makanan
Langkah penyediaan makanan hendaklah mematuhi peraturan yg selamat spy tidak berlaku pencemaran. Cth: tidak mgunakan papan pemotong yg sama utk makanan mentah & makanan yg telah dmasak.
·    Makanan hendaklah dibersihkan dgn air bersih sebelum dmasak.

Ciri-ciri seorg penyelia makanan yg sihat:
1. Basuh tgn setiap kali selepas ke tandas & sebelum menyediakan makanan.
2. Memakai apron & tudung kepala yg bersih & betul.
3. Kuku dipotong pendek.
4. Jgn memakai cincin.
5. Tidak meludah dkawasan penyediaan makanan
6. Tidak batuk / bersin ke arah makanan.
7. Tidak merokok / memakan sireh.
8. Tidak mengorek telinga / hidung.
9. Tubuh serta pakaian sentiasa dlm keadaan bersih.

Pemeriksaan Fizikal dan Klinikal
1. Peringkat bayi, kanak-kanak dan remaja – bertujuan utk memantau status kesihatan serta perkembangan tumbesaran seorg kanak-kanak. Perkembangan kanak-kanak dipantau berdasarkan pertumbuhan berat & ketinggian serta kemahiran asas spt bercakap, bermain, merangkak, berdiri, berjakan berdasarkan panduan dlm kad perkembangan kanak-kanak. Perkembangan fizikal bayi amat penting utk mengesan kecacatan awal, spy dapat mempercepatkan rawatan & pemulihan. Pemeriksaan kesihatan kanak-kanak & remaja dilakukan oleh pasukan kesihatan sekolah dr pej kesihatan yg berdekatan dgn sekolah.
2. Peringkat Dewasa – bertujuan utk mengenalpasti sesuatu penyakit pd peringkat awal. Pemeriksaan meliputi tekanan darah, tahap glukos dlm darah, tahap kolesterol, indeks jisim badan, kanser serviks & puyu dara. Pengesanan awal akan membantu rawatan awal yg sesuai terhadap sesuatu penyakit.

Jenis Pemeriksaan, Kebaikan dan Peralatan

Jenis pemeriksaan
Kebaikan
Alat2 ujian
Tekanan darah
Dpt mngesan dgn lebih awal tanda2 tekanan darah tinggi.
Spihigmomannometer
Glukos darah
Dpt mngesan thp glukos ddlm darah & mbantu sbg amaran utk mngawal pngambilan gula / rawatan awal
Glucometer & strip
Kolesterol
Dpt mngesan thp kolesterol darah & mbantu mnyedarkan seseorg mngawal pemakanan serta mngamalkan senaman
Accutrend &  strip
Pengesanan barah pangkal rahim
Dpt mngesan awal sel2 kanser dpangkal rahim & drawat awal
Spatula, mikroskop
Penglihatan
Dpt mngesan awal masalah penglihatan (rabun dekat & jauh)
Carta Snellen
Pendengaran
Dpt mngesan awal masalah pendengaran & mbuat rujukan utk rawatan
Audiometer
Berat badan/ Indeks Jisim Badan (IJB)
Dpt mngetahui thp IJB & mbantu utk mngawal pemakanan serta kecergasan fizikal.
Alat timbang, body meter, penimbang & kalkulator
TOPIK 3: PENDIDIKAN KESIHATAN KELUARGA

Definisi : Pendidikan Kesihatan adalah proses perubahan tingkah laku yg berlaku dlm lingkungan individu & komuniti. Pk bertujuan utk meningkatkan status kesihatan ke peringkat yg optimun melalui usaha & kemampuan setiap ahlinya. Pk dijadikan sbg suatu amalan kehidupan seharian. Ia melibatkan usaha2 setiap ahli dlm keluarga itu utk mcapai tahap kesihatan yg baik demi kesejahteraan mrk.

Elemen keluarga sihat mjadi teras dlm pend. Kesihatan keluarga.
1. Mengamalkan nilai moral & agama
2. Mengamalkan amalan2 sihat spt pemakanan sihat & melakukan akt senaman / fizikal
3. Mengamalkan kesihatan reproduktif yg optimun bg memastikan kestabilan & kesinambungan keluarga.
4. Mempunyai kesihatan mental dan emosi yg seimbang.
5. Berkongsi masa lapang.
6. Memupuk sokongan sosial
7. Mempunyai pendapatan yg mencukupi
8. Mempunyai keselamatan emosi

Matlamat:
1. Utk meningkatkan pengetahuan, sikap serta kemahiran dlm mngamalkan tingkah laku yg sihat spy dpt menuju /mencapai taraf kesihatan keluarga yg optimun.
2. Keluarga sihat ditakrifkan sbg keluarga yg memenuhi keperluan fizikal, psikologikal, sosial, & kerohanian ahli-ahlinya. Dgn memenuhi keperluan asas ini, mampu melahirkan generasi rakyat Malaysia yg sihat & cergas pd masa akan datang.

Objektif :

1. Mengubah tingkah laku kesihatan drp aspek pengetahuan, sikap dan amalan ke arah mengurangkan risiko mendpt penyakit yg berkaitan dgn amalan cara hidup yg tidak sihat.
2. Melihat peranan keluarga dlm konteks yg lebih makro iaitu pembangunan sesebuah negara. Jika institusi keluarga sihat, masy sihat & negara pun sihat.
3. Keluarga sbg salah satu segmen utama sesebuah masy dlm menyalurkan input berkaitan mesej2 kesihatan samada drp pihak kerajaan, swasta /pihak badan bukan kerajaan (NGOs)
4. Mningkatkan thp literasi kesihatan (health literacy) dlm kalangan rakyat Malaysia iaitu kupayaan setiap ahli keluarga spt ibubapa & anak utk mcapai, mnilai, dan mmahami maklumat asas kesihatan ke arah mcapai tingkah laku kesihatan yg dkehendaki. (Conttrell, Girvan & Mckenzie, 2002)

Pendekatan – Merentas Kurikulum
1. Amalan Cara Hidup Sihat bukan shj diamalkan dlm bilik darjah semasa subjek PK /PJK tetapi diamalkan dgn warga sekolah  & ahli keluarga d rumah.
2. Dsekolah, seseorg pelajar bertanggungjawab dan mempunyai berperanan ke arah mcapai status kesihatan yg positif. Drumah , mrk utk mbantu ahli keluarga memastikan suasana rumah adalah sihat. Mrk bukan setakat mempelajari ilmu Kesihatan semata-mata utk lulus tetapi perlu mngamalkan apa yg dipelajari di sekolah & dirumah.
3. P&P PK keluarga perlu dilihat secara holistik dalam membina jasmani, emosi, rohani, intelek & sosial seseorg pelajar krn tidak langsung dsentuh dlm mata pelajaran lain selain PK.

Pendekatan integrasi – melibatkan kaedah & teknik P&P drangkum dlm satu pendekatan yg lebih luas dlm konteks PK keluarga selaras dgn matlamat FPK utk melahirkan rakyat Msia yg sempurna & mpunyai nilai2 murni spt kepercayaan kpd Tuhan, berakhlak mulia, btanggungjawab, setia kpd negara serta boleh mberi sumbangan utk kemajuan negara & mmupuk perpaduan dlm rakyat berbilang kaum. (Mok Soon Sang; 2004).
·    Pelajar memiliki latar belakang yg pelbagai drp kump etnik, taraf sosioekonomi, sekolah bandar / luar bandar, kemudahcapaian kpd kemudahan spt internet serta prasarana sekolah yg konduksif kpd P&P. Guru harus sensitif dan peka terhdp perubahan yg berlaku & mengubahsuaian P&P dgn keadaan setempat & keadaan semasa. Pendekatan yg dgunakan tidak statik tetapi dinamik.

Pendekatan Bersepadu -  mgabungkan pelbagai kaedah & cara utk menyampaikan sesuatu pengetahuan, sikap yg positif & kemahiran. Dlm aspek P&P, pelajar harus didedahkan dgn pengalaman spt tingkah laku kesihatan yg diingini / positif spy pelajar dpt menilai berdasarkan thp JERI masing2.
·    PBSS adalah program kesihatan secara bersepadu yg dusahakan oleh KKM & KPM, merangkumi pelbagai topik kesihatan spt penjagaan kesihatan diri, prog. Pencegahan denggi, pencegahan HIV/AIDS serta amalan cara hidup sihat yg diajar secara bsepadu dsek rendah & menengah.
·    P&P secara bersepadu melibatkan kemahiran spt mendengar, btutur, mbaca, dan menulis. Mempelbagaikan kaedah P&P dpt mberi peluang kpd pelajar utk menunjukkan bakat & memperkembangkan potensi masing2.

Teknik yg dgunakan dlm PK keluarga.

Teknik
Keterangan
Penerokaan
·    Pelajar mpelajari apa yg diteroka melalui kajian kes, pencarian di internet, perpustakaan dan mdpt maklumat dr klinik / hospital.
·    Proses pembelajaran melalui penerokaan akan mmupuk ’inquiry learning  seseorg pelajar. Mrk akan mcari, mbentuk, & mnguji andaian2 mrk.
·    Penerokaan mjadikan pelajar bebas mdptkan maklumat. Guru sbg fasilitator.
·    Penerokaan mberi peluang kpd pelajar mlakukan sesuatu dgn  kreativiti selain drp daya intelek. Ia dpt mmupuk semangat kerjasama dgn org lain dan mhargai ilmu yg mrk cari.
Lawatan
·    Cth: lawatan ke hospital / klinik
·    Lawatan mberi peluang kpd seseorg melalui pengalaman sebenar. Cth: pengalaman mlawat pesakit dwad akan mberi pengalaman baru berkenaan dgn penderitaan seseorg apabila mhidap sesuatu penyakit.
Projek
·    Projek spt  sudut PK disekolah
·    Kemahiran yg dperlukan dlm kalangan pelajar ialah mngumpul bhn, mengolah bhn, & mmupuk kreativiti utk mempersembahkan bhn tersebut.
Pgunaan alat & bhn multimedia
·    Pgunaan poster, risalah, CD / VCD yg berkaitan dgn kesihatan.

Kandungan Pend. Kesihatan Keluarga :
1. Tubuh badan Manusia
2. Kesihatan diri dan keluarga
3. Nilai moral dan agama

a) Sistem Tubuh Badan Manusia

Bahagian Badan
Peranan
Sist. rangka
·    Mberi sokongan, perlindungan, & struktur kpd organ2.
Sist. Phadaman
·    Mproses makanan yg diambil drp mulut, perut, pankreas, esofagus, hati & usus. Segala zat makanan di ambil utk dgunakanoleh tubuh.
Sist. Otot
·    Pgerakan anggota tubuh badan.
Sist. Limfatik
·    Pmindahan limfa di antara tisu & badan
Sist. Endokrin
·    Suatu bentuk komunikasi dlm badan mgunakan hormon yg dikeluarkan oleh kelenjar hormon spt hipotalamus, kelenjar tiroid, kelenjar adrenal dsbgnya.
Sist. saraf
·    Mngumpul, mhantar & mproses maklumat di antara otak, saraf tunjang, saraf pheriferal & saraf.
Sist, Kardiovaskular
·    Mngepam & mhantar darah dlm badan
Sist. Reproduktif
·    Mngandungi organ reproduktif lelaki & perempuan
Sist. Perkumuhan
·    Keseimbangan bendalir dlm badan, perkumuhan air kencing serta keseimbangan elektrolit.
Sist. Respiratori
·    Mbolehkan proses pernafasan dlakukan dgn melibatkan organ spt paru-paru.

b) Kesihatan Diri dan Keluarga – fokus kpd :
1. Kebersihan Tubuh Badan – meliputi kebersihan rambut, kesihatan gigi, tangan, muka, kaki, dan kulit. Penjagaan kebersihan tubuh melalui mandi, memotong kuku, memberus gigi, & mbasuh tgn, utk mhindar seseorg dari jangkitan kuman.
2. Amalan pemakanan Sihat.- memerlukan perancangan, penyediaan, dan penyajian makanan yg seimbang utk keluarga. Panduan pemakanan sihat perlu berdasarkan piramid makanan.
 













3. Melakukan akt Senaman dan kecergasan fizikal – melibatkan pergerakan anggota badan serta mgunakan tenaga. Penting utk meningkatkan thp kecergasan & mengurangkan risiko pelbagai penyakit yg disebabkan oleh gaya hidup  sedentari spt penyakit jantung, angin ahmar, darah tinggi. Kencing manis & obesiti. Amalkan senaman 3X seminggu, selama 30 minit setiap satu sesi. Jika sibuk bekerja, amalkan tabiat bjalan kaki, berkebun, mcuci kereta, naik tangga tanpa mgunakan lif yg juga merupakan senaman.
4. Amalan Kesihatan Mental yg Baik – Pngurusan stress/ tekanan dgn bijak adalah salah satu komponen kesihatan yg amat penting.
KAEDAH  ’IDEAL’
I  - Kenal pasti masalah (identify the problem)
D - Huraikan pilihan yg ada (Describe possible problem)
E - Nilaikan akibat setiap pilihan  (Evaluate prons and cons)
A - Bertindak berdasarkan pilihan yg paling baik (Act based on the best possible action)
L - Belajar dan semak semula (Learn)

Kaedah 3B boleh dgunakan utk menangani kemarahan:
1.  BERHENTI
Akui bahawa anda sedang marah & cuba bawa bertenang
2.  BERFIKIR
Cuba fikirkan apakah tindakan yg sesuai anda ambil
3.  BERTINDAK
Ambil tindakan yg masih di dlm kawalan anda utk kebaikan semua

5. Tidak Merokok – merupakam amalan yg meningkatkan risiko seseorg mdpt penyakit spt kanser, penyakit jantung, & kencing manis. Merokok merbahayakan si perokok & org lain dsekeliling mrk.
Kebaikan Tidak Merokok :
1. Peluang anda utk mdpt pelbagai penyakit bahaya adalah rendah.
2. Pnampilan diri yg lebih baik, menarik, nafas tidak berbau, & lebih cergas.
3. Lebih bstamina utk mlakukan akt fizikal
4. Mjimatkan wang
5. Suasana rumah & tempat kerja lebih selesa krn bebas drp pencemaran asap rokok.
6. Kesuburan kembaloi normal
7. Masalah mati pucuk kembali pulih,

Panduan Berhenti Merokok:
1.     Buat keputusan utk berhenti merokok.
2.     Memahami bila masa utk berhenti merokok
3.     Tetapkan tarikh
4.     Yakinkan diri
5.     Buat nota peringatan
6.     Katakan aku bukan perokok
7.     Sentiasa berfikiran positif
8.     Dapatkan sokongan
9.     Dapatkan rawatan lanjut dr klinik berhenti merokok
10.   Rancang kehidupan harian tanpa rokok.

6. Penjagaan Kesihatan Ibu dan Anak :
·    Perancangan keluarga – suami isteri perlu bijak mengurus & merancang keluarga mengikut kemampuan ekonomi & sosial. Khidmat nasihat secara profesional berkaitan perancangan keluarga boleh diperolehi drp pakar kesihatan keluarga d klinik kesihatan kerajaan, hospital kerajaan / swasta.
·    Kesihatan Ibu hamil dan Selepas Bersalin – Pemeriksaan secara berkala semasa hamil penting. Masalah awal / komplikasi semasa hamil boleh drawat jika dkenal pasti dgn lebih awal. Amalan pemakanan sihat penting utk ibu & bayi dlm kandungan & selepas bersalin. Sokongan suami dr segi emosi sebelum & selepas bersalin perlu. Ibu2 perlu mendptkan maklumat secukupnya ttg penjagaan kesihatan ibu hamil & cara2 bersalin & tidak terpengaruh dgn petua/ pantang-larang yg memudaratkan kesihatan ibu & bayi yg dilahirkan. Penyusuan ibu dberi kpd bayi utk sekurg2nya 6 bulan pertama.
·    Kesihatan Bayi – 2 tahun pertama bayi perlu dbawa ke klinik kesihatan secara berkala utk mdptkan suntikan imunisasi & pemeriksaan fizikal. Amalan pemakanan sihat, kebersihan & pemberian imunisasi secara berkala penting utk menjamin kesihatan bayi serta memberi perlindungan drp penyakit berjangkit spt polio, tetanus (kancing gigi), differia, campak, hepatitis B & tibi. Pemeriksaan berat badan utk melihat perkembangan bayi mgikut bulan. Doktor/jururawat akan menguji gerak balas bayi thdp ransangan.
·    Peranan Keluarga – bapa sbg ketua keluarga, ibu sbg penjaga, Anakperempuan & lelaki mpunyai peranan mgikut apa yg dsuruh oleh ibubapa.
·    Institusi Perkahwinan – mjadi isu jika tidak dilakukan mgikut nilai & norma sesebuah masy. Individu samada lelaki / perempuan yg lewat berkahwin/ tidak berkahwin mrupakan isu yg kerap dibincangkan.

c) Nilai Moral dan Agama :
1. Seksualiti – isu berkaitan masalah kesihatan seksualiti spt kehamilan remaja, kes pbuangan anak, kes rogol, pencabulan, honoseksual, & sumbang mahram sering mjadi topik hangat dibincangkan.
2. Gender – Isu berkaitan dgn peranan gender spt tingkah laku mlampaui batas dr nilai & norma yg ditetapkan oleh masy utk lelaki & perempuan.

TOPIK 4 : ANATOMI SISTEM REPRODUKTIF MANUSIA

Sistem reproduktif mrujuk kpd organ2 yg diperlukan oleh manusia utk memenuhi fungsi penghasilan zuriat.

Sistem Reproduktif lelaki serta fungsi
Organ
Fungsi
Zakar
·    Organ persetubuhan lelaki yg menyalurkan semen & sperma utk tujuan reproduktif
·    Berfungsi utk menyalurkan air kencing keluar drp tubuh lelaki
Testis
·    Organ yg mhasilkan sperma
·    Sel2 dlm testis mengeluarkan hormon lelaki iaitu testosteron
·    Hormon testosteron mngembangkan sifat kjantinaan lelaki apb meningkat baligh spt pertumbuhan janggut, misai, bulu pd kemaluan, bentuk tubuh lelaki & perkembangan organ jantina lelaki.
Kelenjar prostat
·    Kilang yg mhasilkan bendalir cair bersifat alkali.
·    Bendalir ini adalah sbhgian drp komponen air mani.
·    Sifat alkalinya mlindungi sperma drp tindak balas asid dlm saluran kencing & dlm faraj perempuan
Saluran urethra
·    Saluran yg mngalirkan air mani & air kencing.

Sistem Reproduktif perempuan  terdiri drp organ dalaman & luaran. Organ luaran terdiri drp labia majora, labia minora, klitoris, selaput dara & perineum. Organ dlman adalah spt ovari, lapisan dinding uterus, serviks, faraj, uterus, & saluran fallopian.

Organ
Fungsi
Vulva
·    Vulva adalah komponen organ reproduktif perempuan yg mbentuk organ kemaluan luar.
·    Ia tdiri drp vagina, clitoris, labia minora & labia majora.
Ovari
·    Setiap perempuan mpunyai 2 ovari
·    Ovari mhasilkan hormon estrogen & sel reproduktif perempuan / ovum
·    Sel ovari turut mngeluarkan hormon progesteron.
Saluran Fallopian
·    Saluran fallopian mhubungkan uterus & ovari
·    Ia mnyediakan saluran pjalankan utk pgerakan ovum yg telah disenyawakan ke uterus
·    Persenyawaan / pencantuman ovum & sperma biasanya blaku dlm saluran fallopian
Uterus
·    Tempat ovum melekat selepas disenyawakan. Janin akan mbesar dlm ruang uterus
Lapisan dinding uterus
·    Lapisan yg tdiri drp otot
·    Lapisan ini mnyediakan ruang utk ovum yg telah disenyawakan melekat
·    Semasa proses klahiran, otot2 ini menguncup utk mbantu proses mngeluarkan bayi
Serviks
·    Serviks bfungsi sbg leher uterus yg tletak pd bhgian bawah sekali
·    Di dlmnya tletak saluran yg mnyambungkan faraj dgn uterus
Faraj
·    Bhgian yg mnyambungkan organ reproduktif dgn luar tubuh.
·    Ia adalah organ psetubuhan perempuan
·    Faraj adalah saluran utk darah haid keluar. Faraj mnyediakan sbhgian drp saluran klahiran bayi.

Akil Baligh – fasa perubahan antara zaman kanak-kanak kpd zaman remaja iaitu perubahan fizikal, mental & sosial.

Perubahan semasa akil baligh:
Lelaki
Perempuan
·    Suara menjadi garau
·    Misai & janggut mula tumbuh
·    Bulu mula tumbuh pd bhgian tertentu tubuh
·    Bahu & dada mjadi bidang
·    Tubuh berotot
·    Jerawat mula tumbuh
·    Zakar & buah zakar mula mbesar
·    Mngalami mimpi yg mghairahkn sehingga mngeluarkn air mani
·    Perubahan inilah yg mnunjukkan kanak2 lelaki telah akil baligh

·      Puyudara mula mbesar
·      Bulu tumbuh d celah ketiak & bhgian ari-ari
·      Punggung melebar
·      Jerawat mula tumbuh d muka
·      Suara berubah dari suara keanak-anakan kpd suara yg lebih matang
·      Mula datang haid.

Ovulasi ( Pengeluaran Ovum) – apabila seseorg perempuan telah akil baligh, sel2 reproduktif perempuan mjadi matang dgn bantuan hormon. Sel ovum yg telah matang akan pecah dan menolak ovumnya ke dlm umbai saluran fallopian. Proses ini dnamakan ovulasi dan berlaku dlm pertengahan pusingan haid. Ovum yg telah dibebaskan akan bergerak ke saluran fallopian & bersedia disenyawakan.

Haid – dicirikan sbg pengeluaran darah dr faraj. Pusingan haid biasanya blaku antara 28 – 35 hari. Perempuan akan mengalami haid selama 3 – 6 hari dan tempoh ini berbeza antara individu.
Semasa pertengahan pkitaran haid, ovum/ telur dibebaskan dari ovari ke saluran fallopian. Sekiranya ovum tidak dsenyawakan oleh sperma, ovum akan hancur & keluar melalui faraj. Bekalan hormon progestoran yg mnyuburkan lapisan uterus akan terhenti. Lapisan dinding uterus akan luruh & keluar sbg darah haid.

Ihtilam  mimpi basah (wet dream) berlaku pd kanak2 lelaki. Ihtilam adalah petanda bhw kanak2 telah remaja & organ reproduktif telah mula berfungsi. Remaja lelaki mengalami mimpi yg ghairah sehingga mngeluarkan sperma.

TOPIK 5 : PROSES REPRODUKTIF MANUSIA
Terdapat 3 proses  persenyawaan :
·          Pergerakan sperma
·          Pergerakan persenyawaan
·          Pembahagian sel

a) Pergerakan Sperma – sperma dikeluarkan drp 2 testis lelaki & mpunyai bentuk spt berudu yg amat halus. Dilepaskan dlm faraj  melalui saluran urethra. Berjuta-juta sperma akan bergerak ke uterus. Hanya satu sperma  shj yg berjaya menembusi & bercantum dgn ovum di saluran fallopian.

b) Pergerakan persenyawaan – Sperma & ovum yg telah bercantum akan bergerak drp saluran fallopian ke uterus. Ia akan melekat pd dinding uterus yg subur. Pd waktu ini proses pembentukan embrio bermula. Embrio berkembang mjadi janin & berada dlm uterus selama 40 minggu.

c) Pembahagian sel – Percantuman sperma & ovum akan mbentuk zigot. Kromosom akan terbentuk mjadi 23 pasang. Stgh datang drp ovum & stgh datang drp sperma. Sel ovum akan bersedia utk pbahagian secara mitosis. Pembahagian bmula dgn 2 sel & akan berterusan berkali-kali. Sel yg mngalami proses pembahagian tertanam pd dinding uterus. Proses  ini jg akan mbentuk rongga tembuni. Proses pbentukan tisu2 yg berbeza jg turut blaku.

Peringkat Dalam Proses Kehamilan.
1. Peringkat awal – dari minggu pertama hingga minggu ke 14
2. Peingkat pertengahan – dari minggu ke 15 hingga minggu ke 28
3. Peringkat akhir – dari minggu ke 29 hingga minggu ke 40

a) Peringkat Awal – (first trimester) bermula drp terbentuknya embrio hingga kehamilan mencecah 3 bulan. Plasenta yg berupa gumpalan salur darah yg melekat pd lapik uterus mbawa masuk oksigen & zat makanan. Hasil buangan akan keluar melalui tali pusat. Minggu ke 5, embrio telah menunjukan tunas anggota tubuh spt kaki, lengan & bonjolan utk jantung. Apabila janin mcapai usia 2 bulan, Organ dalaman telah terbentuk. Bulan ke 3 fetus telah terbentuk dgn sempurna & mula mbesar dgn cepat.

b) Peringkat Pertengahan – ( second trimester) kehamilan memasuki bulan ke 4 hingga bulan ke 6. Bulan ke 4, dengupan jantung bayi boleh dikesan menerusi alat stethocope. Beratnya 300 gm. Bulan ke 5, (28 minggu) mata bayi sudah boleh dibuka. Bayi boleh bergerak dgn aktif. Si ibu boleh mengesan tendangan / pergerakan bayi.

c) Peringkat Akhir – (third trimester) kehamilan memasuki bulan ke 7 hingga bulan ke 9. Berat bayi kian bertambah dan pergerakan semakin aktif. Inggu ke 38. kepala bayi berada pd kedudukan bawah & bersedia utk dlahirkan. Bulan ke 9 (40 minggu) bayi akan turun ke bawah abdomen bg tujuan kelahiran.

Perubahan Fizikal Ibu :

Perubahan
Keterangan
Perubahan buah dada
Bulan ke 4 kelahiran, buah dada akan mbesar. Bhgian puting & sekeliling puting (aerola) mjadi gelap. Ibu perlu mgunakan baju dlm yg sesuai utk mnampung saiz buah dada yg telah berubah.
Pening dan mabuk
Mabuk ’morning sickness’ berlaku di sekitar bulan ke 3 hamil.Berlaku bukan shj pd waktu pagi malah tdk mngira masa. Mabuk yg mlampau mnyebabkan ibu muntah.
Kerap kencing
Berlaku apbila kandungan makin mbesar kerana kandungan menekan pd pundi kencing.
Bengkak kaki
Biasa blaku pd peringkat pertengahan kehamilan. Berat ibu btambah akan mjejaskan kaki & pgelangan kaki.

Penjagaan Asas Kehamilan :
1. Pemeriksaan kesihatan berkala – d klinik kesihatan kerajaan / swasta utk memantau tahap kesihatan ibu serta menilai perkembangan bayi dlm kandungan dr masa ke semasa. Pemeriksaan meliputi tekanan darah, berat badan, tahap hemoglobin, saiz perut, air kencing, degupan jantung bayi. Ibu jg dberi suntikan tetanus utk mngelak jangkitan penyakit itu semasa proses kelahiran.

Kepentingan pemeriksaan berkala:
·    Kehadiran penyakit tertentu dpt dkesan & rawatan pencegahan boleh dmulakan dgn segera. Cth: ibu yg kurang hemoglobin dibekalkan dgn tablet zat besi. Krg selera makan, berat tdk bertambah, dbekalkan dgn vitamin B & bantuan susu.
·    Penyakit bahaya lain yg mmerlukan rawatan rapi spt tekanan darah tinggi semasa mngandung (eklamasia) & kencing manis bukan shj mjejaskan kesihatan ibu malah bayi dlm kandungan. Jika ibu mengalami kencing manis yg tidak terkawal, saiz bayi tidak mbesar & blaku masalah kelahiran kelak.
·    Ibu dberi kaunseling dan dinasihat mngambil ujian HIV. Jika ibu djangkiti HiV boleh mjangkiti anak dlm kandungan sebelum, semasa dan selepas kelahiran
Kekerapan pemeriksaan kehamilan d klinik kesihatan kerajaan:

Kekerapan lawatan
Bulan Kehamilan
Lawatan pertama
Wajib dbuat pd / sebelum 12 minggu (3 bln) kehamilan
Sebulan sekali
1 hingga 7 bulan
Dua minggu sekali
7 hingga 9 bulan
Setiap minggu
9 bulan ke atas

2. Amalan senaman dan makanan seimbang :
·    Senaman Ibu Hamil – senaman mbantu mnyediakan fizikal ibu semasa proses kelahiran. Senaman yg kerap akan mnguatkan otot & mbuat sendi, tulang & otot mjadi lebih fleksibel. Senaman terbaik bg ibu hamil yg semaikin mbesar ialah bjalan kaki.
·    Makanan seimbang – Ibu mmerlukan protein, karbohidrat, vitamin, asid folik, zat besi & kalsium yg cukup utk keperluan sendiri & zat utk pertumbuhan bayi.
a. Protein – mbnatu pertumbuhan sel-sel. Ibu mmerlukan lbhkrg 80 gm protein setiap hari. Protein dperolehi drp daging, ikan, telur, kekacang, keju & susu.
b. Asid folik – mbantu pbentukan sistem saraf & sel darah merah dlm tulang bayi. Makanan yg mgandungi asid folik spt hati buah pinggng & sayuran.
c.  Zat besi = utk mhasilkan hemoglobin & sel darah merah. Makanan yg kaya dgn protein ialah hati, buah pinggang, daging, telur kekacang & sayuran hijau.
d. Kalsium – membina gigi & tulang yg kuat. Ibu mmerlukan bekalan mineral ini spt susu, hasil tenusu, telur, keju, udang, kacang & ikan bilis.
3. Rehat, istirehat dan sokongan emosi :
a. Rehat/ istirehat – Semasa kehamilan, ibu menanggung berat badan yg berlebihan terutama apbl memasuki pringkt ke 3 khamilan. Berat yg blebihan akan menekan tulang belakang & kaki. Rehat dpt memulihkan semula tenaga & thp keselesaan semasa hamil. Ibu hamil perlu jum tidur yg cukup. Teknik mlakukan tugasan drumah penting utk mngurangkan tekanan pd otot & tulang, seterusnya mngurangkan risiko kcederaan semasa hamil. Ctih: mngelakan berdiri terlalu lama krn berat yg berlebihan menekan tulang blkg & kaki, Duduk melunjur kaki semasa melipat baju dpt mengurangkan tekanan berat.
b. Sokongan Emosi – Ibu hamil mmerlukan sokongan emosi, mental dan motivasi drp suami, ahli keluarga & kawan2 yg konsisten spy dpt menempuhi masa kehamilan dgn tenang. Perubahan fizikal membatasi pergerakan mnyebabkan ibu hamil perlu dbantu dlm menguruskan kerja rumah. Bantuan suami/ ahli keluarga akan mngurangkan beban fizikal & mbantu mngurangkan tekanan emosi ibu hamil. Jika ada masalah perasaan/emosi, perlu berkongsi dengan ahli keluarga & kawan2.

TOPIK 6 : PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN
Kanak-kanak
i) Tahap bayi – dr lahir hingga umur 1½ tahun
ii) Tahap kanak2 bertatih(toddler) dr 1½ hingga umur 4 tahun.            Perkembangan & pertumbuhan pd pringkat ini:
a) Berat badan – hilang 150 gm berat dlm minggu pertama dilahirkan. Berat bertambah pd minggu ke 5 dan kembali pd berat semasa dilahirkan pd minggu ke 10 dan terus meningkat secara teratur selepas itu.
b) Pertumbuhan gigi – umur setahun pertumbuhan gigi 6 batang. Bayi mula aktif menggigit apa saja yang dpt dipegang. Ibu harus mengawasi supaya tidak tertelan sesuatu yang menyebabkan tercekik atau mgigit benda kotor.
c) Perkembangan sistem otot, saraf dan tulang – selaras dgn perkembangan motor secara urutan iaitu angkat kepala, duduk sendiri, meniarap, merangkak, berdiri dan berjalan.

Peringkat umur 5 – 12 tahun
a) Peringkat kanak-kanak prasekolah ( 4 hingga 6 tahun)
b) Peringkat sekolah rendah (7 hingga 12 tahun)
perkembangan & pertumbuhan pd peringkat ini :
i) Ketinggian – kanak2 lelaki & perempuan sama pertambahan tinggi sehingga 9 tahun. Selepas itu perempuan meningkat dgn lebih cepat sehingga umur 12 tahun dan menurun dgn ketara sehingga umur 15 tahun.
ii) Gigi – gigi kekal mula tumbuh bila umur 6 tahun ialah gigi molar pertama. Diikuti gig insisor, pramolar, dan gig kanin. Lingkungan umur 6 – 12 tahun, kanak2 memiliki gabungan gigi susu dan gigi kanin.  Penggantian gigi susu kpd gigi kekal berlaku secara berperingkat.

Awal Remaja – bermula dr umur 10 hingga 12 tahun
Dlm istilah fisiologi, akli baligh merujuk kpd seseorg remaja itu mempunyai kemampuan dr segi fizikal utk melahirkan zuriat (reproduction). Remaja perempuan lebih cepat mencapai akil baligh berbanding remaja lelaki. Purata umur akil baligh bg remaja perempuan ialah 12 tahun dan lelaki 14 tahun.
a) Pertumbuhan & perkembangan fizikal yg berlaku pd remaja  perempuan & lelaki  - sda – akil baligh

b) Perubahan Emosi – Emosi umpama pendorong kpd domain pengetahuan utk melakukan sesuatu.
Kanak2 – pringkat bayi dan bertatih perkembangan emosi byk melibatkan keperluan asas utk mdpt perhatian & kasih sayang.
Tidur yg cukup amat penting kpd perkembangan emosi seorg bayi. Jadual tidur yg teratur dan jadual penyusuan amat penting utk memenuhi keperluan tidur bayi.
Peringkat umur 5 – 12 tahun(preoperational) – umur 2 – 7 thn – kanak2 belum mampu melihat dunia nyata lagi. Kanak2 ada imaginasi ttp tiada logical reasoning. Misalnya kanak2 boleh memikirkan rupa bentuk kuda ttp tanpa logical reasoning dlm pemikiran mrk, penyapu akan mjadi kuda yg mampu ditunggangi. (Saccuzzo. 1987)
Pd thp ini juga kanak2 memiliki pemikiran egocentric iaitu mrk tidak dpt melihat sesuatu drp pandangan org lain. Mrk memiliki pemiliran animistik iaitu menjangka sesuatu objek itu adalah bernyawa. Misalnya takut tidur di katil krn menyangka bawah katil ada raksasa.
Peringkat umur 7 – 12 tahun tahap concrete operations  pemikiran kanak2 berkembang ke arah sesuatu yg lebih kukuh ttp bergantung kpd akt. Mental yg memerlukan mrk menguasai schemata dan imej. Kebolehan berfikir secara logik, kanak2 di tahap ini boleh mnguasai khayalan2 yg menakutkan. (Misal raksasa di bawah katil). Kanak2 akan lebih memahami pandangan org lain.
Awal remaja – berdasarkan tahap perkembangan moral Kohlberg.
Stage 1: Preconventional morality –
Level 1 – Avoid punishment   Level 2 – Gain rewards
Stage 2: Conventional morality –
Level 1 – Gain approval, avoid disapproval,
Level 2 – follow the rules because they are the rules
Stage 3: Postconventional morality –
Level 1 – Develop personal value system but follow socially established rules. Level 2 – Value system based on general or universal morals.

c) Perubahan Sosial = proses sosialisasi dicorakkan oleh persekitaran budaya, sistem kepercayaan, kedudukan sosioekonomi serta pendidikan awal seseorg.
Kanak-kanak – attachment atau perasaan ingin dibelai dan dilindungi adalah salah satu keperluan asas seseorg kanak2 dlm proses ini. Pd umur 1 tahun, bayi mula berinteraksi dgn org di sekelilingnya melalui rengekan dan tangisan utk mendptkn perhatian.
Peringkat umur 5 – 12 tahun – thp develop a sense of industry (Erickson). Kegagalan mrk memenuhi tuntutan ini ialah perasaan rendah diri.  Kanak2 perlu memiliki kemahiran asas kehidupan utk mbentuk self-competence atau industry. Memiliki perasaan competent akan menjadi asas kpd keperluan utk mbentuk identity pd pringkt remaja.
Awal remaja – Identiti kendiri berkaitan dgn matlamat dan arah tuju kehidupan utk menentukan dan menyesuaikan (fine tune) ciri2 identiti diri berbanding dgn org lain di sekeliling mrk spt adik beradik, ibu bapa, guru dan rakan sebaya.
Gender Identity iaitu bgmana menjadi seorg remaja lelaki atau perempuan atau membentuk identity kejantinaan di dlm persekitaran sekolah atau masy dan menentukan corak personality merekan did lm keluarga sekolah & masy.
Penerokaan – remaja ingin mencuba sesuatu yg tidak pernah dilakukan sebelum ini mungkin mendtgkn kebaikan dan juga kemudaratan. Remaja yg tdk mpunyai jati diri yg kuat mudah terpengaruh dgn tingkah laku yg tidak sihat dan berisiko

TOPIK 7 : TINGKAH LAKU SOSIAL
Imej kendiri – penghargaan kendiri, konsep kendiri dan kasih sayang dlm membentuk imej kendiri yg baik.
i) Penghargaan Kendiri – memainkan peranan menentukan keterampilan diri. Boleh dianggap sbg tunjang kpd kesihatan mental & emosi. Phargaan Kendiri sbg persepsi mental seseorg tentang kualiti dirinya dan bukan ciri-ciri fizikal.
   Maslow menjelaskan harga diri sbg keinginan utk dihormati oleh org lain dan rasa menghormati diri sendiri. Harga diri memerlukan kemahiran, keyakinan diri, penguasaan, pencapaian, berdikari dan kebebasan. Rasa dihormati org lain ialah pengiktirafan, penerimaan, status dan penghargaan. Dlm konteks tingkahlaku sosial, mrk yg memiliki harga diri yg positif dilihat sbg lebih berjaya dlm kehidupan berkeluarga, bersosial mahupun kerjaya.
ii) Konsep Kendiri – merujuk kpd cara mana seseorg membuat tanggapan terhadap dirinya. Contoh: ”Saya org baik” atau ”Saya pandai memasak”.Menurut Carl Rogers 1947 – menjelaskan kendiri sbg produk sosial yg dibangunkan hasil dr hubungan interpersonal dan berusaha utk kelihatan konsisten. Konsep kendiri dipelajari dr pengalaman yg berulang dan berterusan. Konsep kendiri yg baik atau melihat diri secara positif akan melahirkan individu yg berperibadi positif.
iii) Kasih-sayang – adalah ungkapan yg paling istimewa dlm kehidupan bersosial manusia. KS adalah perasaan yg membentuk emosi. Perasaan adalah intipati yg penting membentuk individu, keluarga dan masy yg sihat secara menyeluruh.

Tingkah laku Remaja – Kepentingan memelihara kehormatan diri.
WHO mendefinisikan remaja sbg mereka yg berumur di antara 10 hingga 19 tahun. Keremajaan adalah masa peralihan dr zaman kanak-kanak kepada zaman kedewasaan. Keremajaan dicirikan dgn pelbagai perubahan fizikal, mental. Emosi dan sosial.
Fasa Akil Baligh – merangsang pengeluaran hormon yg mendorong perubahan fizikal dan emosi remaja. Perubahan emosi mempengaruhi tingkahlaku sosial remaja.

Delekuen juvenil merujuk kpd salah perlakuan yg bertentangan dgn peraturan dan undang2 yg dilakukan oleh mereka yg dibawah umur. (usia bawah 18 tahun). Faktor yg mendorong perlakuan salah ini berlaku:
1. Kegagalan sistem kekeluargaan atau kelemahan kemahiran keibubapaan
2. Kekurangan sokongan dan campur tgn masy
3. Kurang daya kawalan diri akibat harga diri dan konsep kendiri yg lemah
4. Kurang didikan kerohanian yg dpt memperkukuhkan keimanan seseorg

Masalah psikologi remaja – Zaman remaja ialah zaman perubahan fizikal, mental, sosial dan emosi yg mpengaruhi psikologi remaja. Yg didorong oleh hormon dan proses sosialisasi yg diperkenalkan olh keluarga & masy.
a) Cara pemikiran – Remaja berfikir secara abstrak mnyebabkn mrk mganggap nasihat keluarga sbg tidak sealiran dgn generasi mrk. Sokongan emosi yg lebih drpd rakan sebaya mnyebabkn mrk lebih tertarik kpd gaya rakan sebaya. Mrk ingin berdikari dan enggan bergantung kpd keluarga. Ibu bapa bukan lagi role model. Remaja akan cenderung mengaitkan diri mrk dgn idola mrk sama ada penyanyi, bintang filem, atau ahli sukan. Mrk jg akan mula meneroka keinginan seksualiti sendiri

b) Perubahan psikologi turut mempengaruhi pelakuan yg kurang berhati-hati dan lebih cenderung utk mcuba sesuatu yg berisiko spt penyalah gunaan dadah. Pelakuan antisosial lain spt vandalisme adalah hasil konflik psikologi zaman remaja yg melihat peraturan sbg sesuatu yg bertentangan dgn keinginan kebebasan mrk.

c) Peranan yg diletakan oleh ibu bapa, guru & masy yg inginkan mrk menjadi org berjaya. Ibu bapa yg menentukan kerjaya anak mrk serta masy yg mgharapkan remaja mbesar utk memikul tanggungjawab org dewasa menyebabkn remaja tertekan & terdesak utk mcari ketenangan dluar. Keadaan ini mdorong remaja terjebak kpd masalah lari dr rumah atau keseronokan palsu yg melampau spt pgambilan pil khayal.

Seksualiti Semasa kanak-kanak dan Remaja.
Pragenetal dan Genetal – Perkembangan Psikoseksual berdasarkn Model Sigmund Freud, terbhg kpd 5 fasa.









































Kesan dr Pengabaian Menjaga Kehormatan Diri:
1. Kesihatan – Masalah HIV/AIDS adalah salah satu contoh pengabaian kehormatan diri. Penyakit ini belum dpt diubat dan tidak ada vaksin utk mcegah. Memberi kesan kpd kehidupan mangsa, keluarga mrk dan sistem kesihatan negara secara am. Masalah kesihatan dikaitkan dgn penagihan dadah krn separuh mangsa jangkitan HIV trdiri drp penagih dadah.
2. Pelakuan seks bebas adalah kesan pengabaian kehormatan diri. Perlakuan ini bukan shj mendedah mrk kpd jangkitan penyakit kelamin tetapi risiko kehamilan remaja. Emosi jg terganggu krn perasaan aib yg terpaksa ditanggung. Ahli keluarga mangsa kerap dipandang serong dan mjadi bahan bualan mnyebabkn gangguan emosi dan mental. Kesejahteraan sosial turut terganggu apb wujud rasa malu dan dpandang serong oleh ahli yg lain dlm masy. Keadaan membawa kpd isu kesihatan dan sosial yg lebih buruk spt pguguran bayi secara haram yg mjejaskn kesihatan ibu.

3. Kehamilan Remaja dan Risiko Kehamilian Remaja. – merujuk kpd kehamilan di kalangan mrk yg masih di bawah umur.
- Remaja yg hamil dan melalui proses melahirkan anak akan mengalami implikasi kesihatan yg lebih teruk drp orag dewasa, Pd usia remaja, kebanyakan organ dan sel-sel tubuh sedang mbesar dan belum cukup matang. Remaja mungkin akan mengalami keguguran atau tumpah darah semasa melahirkan anak.
- Mrk yg menyembunyikan kehamilan mungkin tidak mendpt pemakanan yg seimbang dan pemeriksaan yg sepatutnya bg ibu hamil. Mrk lebih terdedah kpd penyakit darah tinggi, kencing manis. Mrk jg kemungkinan mgugurkan kandungan secara haram yg boleh mnyebabkn kecederaan teruk atau mungkin mati.
- Mental dan emosi remaja belum bersedia utk menempuh tempoh kehamilan, masalah kehamilan dan semasa proses melahirkan bayi. Keadaan ini mnjadi lebih teruk jika pasangan enggan bertanggungjawab. Mrk terpaksa berhadapan dgn kemarahan ibu bapa dan cemuhan masy.
- Selepas mlahirkan anak, mrk terpaksa menjaga bayi tersebut dlm keadaan yg tidak bersedia & serba kekurangan dr aspek kemahiran. Keadaan ini menambahkn tekanan perasaan yg menjejaskn kesihatan mental. Jika ibu menyerahkan bayi kpd keluarga angkat, perasaan keibuan yg penuh dgn kekesalan akan tetap meghantui mrk.
-  Perkembangan sosial turut terjejas. Mrk memegang peranan sbg ibu dan isteri pd usia muda. Bg yg masih bersekolah terpaksa meghentikan pengajian.
-  Kehidupan bersosial jg turut terbatas apb memikul tanggung jawab sbg ibu remaja. Bg remaja yg cuba mnyembunyikn kehamilan dan tidak bersedia utk menerima kehadiran bayi, mrk sanggup mbunuh atau mbuang bayi tersebut. Perkara ini mbawa kpd implikasi undang2 jika didapati bersalah.

TOPIK 8: INSTITUSI KEKELUARGAAN

Perkahwinan ialah upacara yg membolehkan seseorg lelaki dan seseorg perempuan tinggal bersama atau cohabit untuk jangka masa yg lama dan mempunyai anak(Mimi kamariah Maji,1002)
Dlm konteks undang2 Islam, perkahwinan ialah satu ikatan yg lahir di antara dua org iaitu lelaki dan perempuan, utk hidup bersama d dlm sebuah rumah tangga di samping mlahirkn zuriat sbg meneruskan kelangsungan hidup manusia menurut batas2 (disiplin) hak dan tanggung jawab yg ditetapkn oleh syarak. (Dr. Mat Saad Abd. Rahman, 1993)

Perkahwinan Secara Sivil – memerlukan pasangan mengisytiharkan perkahwinan d depan kerani atau pegawai kerajaan yg bertanggungjawab mndaftar perkahwinan tersebut. Pendaftaran secara sivil dianggap sah dan berkesan. Sbrg isu berkaitan dgn perkahwinan sivil spt penceraian, pembahagian harta, penjagaan anak akan dirujuk kpd undang2 sivil. Undang2 (perkahwinan & penceraian) yg diguna pakai di negara kita utk masy bukan Islam, segala masalah akan dikemukakn d mahkamah sivil.

Perkahwinan secara Islam -  Dr. Mat Saad Abd Rahman, 1993 mengatakan bhw para ulamak memberi pengertian perkahwinan sbg suatu akad yg menghalalkan pergaulan di antara seorg lelaki dgn seorg perempuan yg bukan muhrim dan menimbulkan hak serta kewajiban antara kedua2 mrk. Perkahwinan dlm Islam memerlukan proses merisik, atau meminang dan seterusnya menikah. Isu dlm perkahwinan dan keluarga akan dikendalikan oleh undang2 keluarga Islam dan dikendalikan oleh mahkamah syariah.

Jenis Keluarga










 Keluarga Nuklear ialah keluarga yg terdiri drp seorg suami dan seorg isteri dan anak mrk.

Kebaikan keluarga Nuklear
1. Pasangan berdikari dlm menentukan gaya pengurusan rumah tangga mrk tanpa campur tgn org lain.
2. Mrk mpunyai privasi dan lebih terbuka dlm komunikasi atau perlakuan. Cara berfikir dan bertindak tanpa campurtgn ahli keluarga lain boleh membentuk keyakinan diri dan keserasian dlm penyelesaian masalah
3. Dr segi ekonomi, keluarga nuklear dpt berjimat cermat serta menguruskan perbelanjaan mengikut kemampuan. Tidak timbul rasa bersalah atau malu jika tidk mberi sumbangan spt mana dlm keluarga extended.

Keburukan keluarga nuklear
1. Keluarga nuklear memupuk sifat keindividuan & boleh menjauhkan hubungan jalinan hubungan sesama ahli keluarga. Ahli keluarga nuklear terdedah kpd tekanan emosiapb berlaku konflik dlm keluarga.
2. Anak jga tiada tempat mengadu atau menumpah kasih jika berlaku masalah dgn ibu bapa.
3. Ibu kpd keluarga nuklear yg tiada pembantu rumah terpaksa mbuat kerja rumah secara bersendirian. Ibu yg baru lepas bersalin misalnya memerlukan sokongan emosi dan fizikal utk penjagaan selepas bersalin.

Keluarga sekunder












a) Kebaikan keluarga Extended
1. Sokongan emosi dan sosial lebih baik dlm keluarga extended. Apb berlaku konflik dlm keluarga atau masalah kesihatan, ahli keluarga yg lain dpt mbantu. Dlm kes ibu selepas bersalin misalnya, sokongan ahli keluarga yg lain dpt meringankn beban ibu di samping mberi sokongan emosi. Tahap kesihatan mental dpt terpelihara.
2. Wlaupun dr segi ekonomi mereka kurang mewah jika pendapatan kurang ttp dgn bilangan ahli keluarga yg ramai mrk boleh saling membantu & menyokong. Perasaan tertekan dpt dkurangkn
3. Isu atau masalah dlm keluarga dpt dbincangkn bersama & jln penyelesaian dpt dcapai. Ikatan persaudaraan dpt dkekalkn krn mrk saling berhubungan.
4. Bg pasangan suami-isteri yg bekerja, ahli keluarga lain dpt mbantu mjaga kebajikan anak mrk. Ahli keluarga lain spt datuk & nenek dpt mengambil alih tugas ibu bapa utk mberi pendidikan sosial serta kerohanian kpd anak.

b) Keburukan Keluarga Extended
1. Ruang privasi agak kurang antara suami isteri atau individu lain dlm keluarga.
2. Bg keluarga yg berpendapatan rendah, ahli keluarga yg ramai membataskn kemampuan hidup yg lebih selesa.
3. Ruang rumah yg terhad jg bolehmbawa masalah kpd ahli keluarga ini. Masalah ini menimbulkan emosi yg  tidak sihat di kalangan anak. Mrk cenderung utk keluar dr rumah dan tidur d rumah rakan sebaya. Menimbulkn masalah sosial negatif yg lain jika anak terpengaruh dgn kehidupan yg tidak sihat.
4. Ahli keluarga yg tlh berumur akan menjadi model kpd anak2. Kanak2 mudah maniru pelakuan dan cara komunikasi. Dlm keluarga extended kemungkinan berlaku perkara yg berrtentangan dgn nilai baik yg mungkin ditiru oleh kanak2.

Kebahagiaan Dlm Kehidupan Berkeluarga – merangkumi aspek kesihatan fizikal, mental, sosial, emosi dan rohani. Kesejahteraan semua aspek ini menjadi tunjang kpd kebahagiaan.

Kerukunan Rumahtangga – merujuk kpd satu keadaan yg harmoni dlm sesebuah keluarga.

Manafaat Masa Bersama Keluarga – Meluangkan masa utk keluarga membolehkn ibubapa:




























Kebajikan Anggota Keluarga – adalah pd tahap kelerluan asas minimum yg mampu disediakan oleh ketua keluarga spt tempat tinggal, makanan, pakaian dan pendidikan sekolah serta kerohanian.












TOPIK 9 : KELUARGA BAHAGIA

Konsep kebahagiaan dr perspektif Islam adalah sesuatu yg abstrak. Konsep kebahagiaan adalah berkait rapat dengan sistem budaya, agama dan sistem kepercayaan sesebuah masy. Kebahagiaan sebenar terletak di dlm hati seseorg. Amatlah penting seseorg menjaga hati supaya terpancar sifat2 terpuji spt amanah, bersyukur, berprasangka baik terhdp org lain.

Konsep kebahagiaan dr perspektif sivil adalah asas kpd keharmonian sesebuah masy. Kebahagiaan bukan setakat kemampuan memenuhi keperluan asas spt menyediakan tempat tinggal, pakaian, keperluan makan serta minum ttp lebih drp itu. Kebahagiaan terletak kpd kemampuan sesebuah keluarga utk mengurus sumber kebendaan yg mungkin banyak atau terhad.

Ciri-ciri Keluarga Bahagia
a) Kepercayaan dan kebudayaan –
Ciri utama dlm keluarga bahagia ialah keharmonian. Keharmonian adalah keseimbangan dlm memenuhi keperluan kebendaan dan kerohanian.  Ciri2 keluarga bahagia ialah:
1. Amalan sembahyang dlm keluarga – bg umat Islam ialah sembahyang jemaah dlm keluarga.
2. Makan bersama keluarga – Makan adalah aktiviti penting yg boleh dilakukan bersama dlm keluarga. Masa yg terluang utk makan bersama keluarga semasa makan dpt mengukuhkan perhubungan sesama ahli keluarga. Ini merupakan masa yg terbaik utk memupuk komunikasi yg positif antara ahli keluarga dan utk bertukar2 fikiran, menyelesaikan masalah dan lebih memahami antara satu sama lain.
3. Rekreasi bersama keluarga – spt berkelah di tepi pantai, atau pusat rekreasi adalah amalan yg sihat. Berehat bersama keluarga dapat menenangkan fikiran drp tekanan kerja serta manikmati masa lapang bersama keluarga setelah penat mencari rezeki.

b) Taraf Pendidikan – Keluarga yg bahagia melahirkan anak yg berpendidikan serta mempunyai potensi utk memajukan diri mereka. Pendidikan adalah berkaitan dgn memperkasakan dan memberi anak2 dgn ilmu pengetahuan yg dpt menjadikan dirinya seseorg yg berguna kpd keluarga, masy dan negara amnya.

c)  Sisio Ekonomi – ialah kemampuan utk mencari, memiliki, dan mggunakan harta kekayaan secara halal.

Peranan, Tanggungjawab dan Kepentingan Ahli keluarga

a) Suami/isteri -  Sbg suami/isteri, setiap cabaranyg pahit dan manis hendaklah dikongsi bersama. Komunikasi positif adalah asas kpd perhubungan yg mesra di antara suami/isteri. Hubungan yg mesra menjadikan peranan dan tanggungjawab suami/isteri menjadi mantap kerana wujudnya persefahaman dan keterbukaan. Setiap masalah rumah tangga dpt diuruskan dan diselesaikan dgn baik oleh kedua2 belah pihak.
    Suami berperanan memberi nafkah zahir dan batin kpd isteri.Hubungan seksual dlm perkahwinan mesti berdasarkan rasa hormat, persefahaman dan persetujuan. Memupuk dan mengeratkan hubungan kasih sayang, saling mempercayai, bertolak ansur dan prihatin terhadap keperluan emosi, fizikal dan kesihatan pasangan amat penting.
    Isteri berperanan menjaga suami baik ketika sihat mahupun sakit. Kesetiaan kepada suami adalah ajaran setiap agama. Isteri mempunyai tanggungjawab utk membimbing suami ke arah amalan yg baik dan mejauhi perkara yg ditegah agama.

b) Ibu bapa Bapa adalah ketua keluarga. Sbg ketua beliau bertanggungjawab meminpin keluarga ke arah amalan ygv baik dan mengelak dr perkara yg ditegah oleg agama. Tanggungjawab ketua keluarga bukan sekadar memberi nafkah dan menguruskan keperluan asas keluarga shj. Bapa menjadi contoh yg baik kpd anak dan isteri. Corak kepimpinan mestilah berdasarkn kpd sifat tolak ansur dan hormat-menghormati yg berbentuk demokratik. Peranan ibu adalah menjaga hal ehwal rumah tangga. Walau bgmn tinggi pendidikan atau jawatan seorang ibu, dia tidak boleh lari dr tanggung jawab menjaga keluarga, drp menyediakan susu utk anak, makan minum, mencuci pakaian hinggalah mendodoi anak.Ibu berperanan mberi kasih sayang kpd anak.

c) Anak – wajib menghormati dan mentaati kedua ibu bapa. Jika ibu bapa sudah tua dan uzur adalah menjadi tanggungjawab anak utk menjaga dan memberi kasih sayang kpd mereka. Anak yg taat ialah anak yg tidak menderhaka kpd ibu bapa. Mereka mendengar nasihat dan sopan santun. Komunikasi positif dgn ibu bapa ialah kita mampu berbual dan berbincang masalah dgn ibu bapa. Ibu bapa berperanan mengajar, mendidik dan membimbing anak drp dlm kandungan sehingga dewasa samada berkaitan ilmu dunia atau ajaran agama.

d) Masy – jiran adalah masy yg paling hampir dgn keluarga. Kita hendaklah memupuk sifat kejiranan melalui fikiran yg terbuka dan ikhlas. Setiap keluarga perlulah mengambil berat utk mewujudkn persefahaman dan menghormati hak-hak jirannya. Penglibatan keluarga dlm akt masy. Perlu dipupuk secara berterusan.

TOPIK 10 : ISU-ISU KEKELUARGAAN

Keruntuhan rumah tangga – merujuk kpd keadaan sesuatu unit organisasi keluarga yg terlerai drp ikatan sama ada secara sah atau tidak. Keruntuhan yg sah dimeterai oleh undang2 dgn bukti bhw pasangan berkahwin telah bercerai.

Faktor yg menyumbang keruntuhan rumah tangga :












1. Kurangnya Penghayatan Terhadap Konsep Kekeluargaan – kehidupan berkeluarga memerlukan perkongsian yg bijak, saling hormat-menghormati, mempercayai , bertolak ansur, saling bermaafan, amanah dan komited terhadap tanggungjawab. Walaupun pasangan telah menjalani kursus perkahwinan, ternyata kursus tersebut tidak mencukupi utk memperkukuhkan institusi kekeluargaan. Kerajaan turut mewujudkan kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat utk membantu memperkukuhkan institusi kekeluargaan. Pelbagai perkhidmatan yg disediakan oleh kerajaan melalui agensi tertentu utk mengurangkan masalah keruntuhan rumah tangga misalnya program yg dirangka oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Negara yg menjurus kpd isu menghayati peranan keluarga dlm mbentuk penduduk yg bukan shj sihat dr segi fizikal tetapi juga mental, emosi, sosial dan rohani.

2. Konflik Peranan & tanggungjawab – Sbg ketua keluarga, Lelaki memainkan peranan memastikan ekonomi dan sosial keluarga sentiasa sempurna. Lelaki harus bekerja utk menyara keluarga. Isteri atau ibu berperanan sbg menjaga anak dan menguruskan rumah tangga. Namun zaman sudah berubah. Ramai wanita bersama-sama lelaki bekerja utk mencari sumber ekonomi dan membantu kesejahteraan keluarga. Adakala wanita berdepn dgn konflik sama ada memilih utk menjadi suri rumah tangga atau bekerja. Beban tugas di tempat kerja dan peranan membesarkan anak serta menguruskan rumah tangga menyebabkn wanita rasa tertekan. Keadaan menjadi lebih teruk jika suami enggan atau kurang membantu dlm urusn rumahtangga. Tekanan boleh merenggangkan hubungan suamiisteri. Jika tidak diselesaikan pasangan akan berpisah dan mengakhiri ikatan sebuah kekeluargaan.

3. Kemiskinan – Pendapatan yg tidak mencukupi akan memaksa mrk melakukan kerja sampingan. Ini akan menjejaskan kualiti kerja serta kehidupan mrk. Bekerja dlm jangka masa yg lama menjejaskn taraf kesihatan fizikal dan mental. Mrk terdedah kpd pelbagai penyakit kronik spt tekanan darah tinggi, penyakit jantung kerana mengabaikan senaman dan membiarkan tekanan dlm hidup mrk.
= Desakan kemiskinan yg memaksa ibu bapa melakukan kerja sampiang menyebabkan peranan keibubapaan dlm keluarga terabai. Keadaan ini menambah buruk gejala sosial negatif d kalangan anak.  Gejala negatif anak boleh menjadi punca pasangan bertegang urat. Masa yg singkat membataskan peluang ahli keluarga utk duduk bersemuka dan menyelesaikan masalah.
= Kemiskinan juga memaksa anak terjerumus di dlm akt yg kurang sihat spt kelakuan delekuen. Mrk mencuri atau pecah msuk rumah utk mendptkn apa yg diingini.

4. Penderaan- adalah gejala sosial yg negatif dan boleh berlaku dlm bentuk fizikal, seksual, ekonomi, mental atau emosi.
a. keganasan Terhadap Pasangan -  akan menyebabkan kecederaan malah kematian. Keganasan meninggalkan kesan kesakitan bukan shj fizikal malah mental seseorg. Mangsa keganasan biasanya wanita. Keganasan tidak mengenal individu, berpendidikan tinggi atau berpangkat tinggi tidak memastikan wanita tidak dikasari oleh pasangan mrk. Seseorg mjadi ganas disebabkan oleh pelbagai faktor sifat semulajadi. Namun terdapat juga faktor luaran yg menyumbang keganasan spt ketagihan arak, penagihan arak, judi atau sekadar telah menemui pasangan baru. Keganasan fizikal berlaku apabila pasangan disepak, dipukul, dicekik, ditampar, ditolak. Keganasan boleh berlaku secara lisan iaitu memaki hamun, melabel secara negatif, menjerit, mengkritik. Keganasan juga berlaku secara seksual iaitu memaksa pasangan melakukan hubungan seks dan pelakuan seks yg tidak disukai oleh pasangan. Keganasan spt ini menyebabkan keruntuhan rumahtangga.

b. Gangguan seksual dan sumbang mahram. – GS merujuk kpd apa-apa perlakuan yg berkaitan dgn seksual tanpa kebenaran mangsa. Gangguan berlaku dlm bentuk sentuhan yg tidak diingini. Menunjuk gambar atau memaksa menonton aksi lucah juga dianggap gangguan seksual.
=SM adalah perbuatan mejalinkan hubungan dengan ahli keluarga sendiri. Kes kanak2 atau remaja yg dirogol oleh ahli keluarga sendiri bukan baru malah gangguan spt ini menyebabkn keretakan sesebuah keluarga. Jika mengsa membuat aduan polis dan membawa mnasalah gangguan ke pihak atasan, pemangsa akan dihukum. Jika pemangsa adalah suami, maka keluarga akan kehilangan ketua yg sepatutnya menanggung keluarga. Keadaan menjadi lebih buruk jika isteri tidak bekerja. Dilema spt ini adakalanya ibu tidak bertindak walaupun mengetahui perlakuan sumbang mahram yg berlaku dlm keluarga. Rasa malu dan tidak tahu tempat mengadu menjadi penyebab masalah ini masih berlaku dlm masy. Masalah lain pula, jika mangsa hamil. Keluarga terpaksa menanggung anak yg dilahirkan. Masa depan mangsa terjejas. Pengalaman pahit yg dilalui akan tetap menghantui emosi dan mental mangsa.

c.  Penderaan Kanak-kanak – didefinisikan sbg layanan yg tidak baik terhadap mrk yg di bawah 18 tahun oleh ibu bapa, penjaga, ahli keluarga atau masy. sekeliling.
= Penderaan fizikal berlaku dlm bentuk pelakuan memukul, mencucuh dgn api, menggigit, menampar, dan mencekik. Penderaan fizikal menyebabkan patah, kecacatan malah kematian.
= Kanak2 yg didera secara emosi spt menghalang atau menidakkan permintaan mrk tanpa berunding. Emosi mrk terganggu apb kanak2 sering mjadi bahan ejekan, bahan lawak atau ketawa.
= Penderaan seksual dikalangan kanak2  berlaku dengan cara rabaan, sentuhan yg tidak diingini, org dewasa menunjukkan genital kpd kanak2, memksa kanak2 melihat gambar lucah atau menonton cerita lucah, merogol serta perlakuan sumbang mahram.
= Pengabaian terhadap kanak2 juga disifatkan sbg satu bentuk penderaan. Kanak2 tidak diberi makanan, pakaian, dan tempat tinggal yg sempurna. Keselamatan mrk tidak dijaga malah tidak dberi rawatan semasa sakit.
= Penderaan terhdp kanak2 meninggalkan kesan buruk dlm pertumbuhan dan perkembangan fizikal, mental, emosi dan sosial kanak2. Mrk terdedah kpd pelbagai penyakit yg berpunca kekurangan makanan atau taraf kesihatan yg terabai. Jika kanak2 adalah mangsa penderaan seksual, dia terdedah kpd risiko kehamilan remaja atau dijangkiti penyakit jangkitan seksual. Mrk akan mebesar sbg individu yg bersifat berdendam atau pendera.


Undang2 Kekeluargaan bertujuan utk mencegah atau menghindarkan berlakunya penceraian, kelahiran anak tidak sah taraf dan kekeluargaan berpecah belah. Undang2 ini juga utk memastikan kesejahteraan dan kestabilan institusi kekeluargaan sentiasa terjaga.



















a) Ordinan –  Berkaitan dgn pembahagian harta. Harta Si mati hendaklah dibahagi menurut wasiatnya atau menurut undang2 yg diiktiraf. Sekiranya tidalk ada adat yg terpakai, maka undang2 Inggeris akan digunakan (Mimi Kamariah Majid, 1992)
b) Enakmen –  merupakan suatu akta bagi mengkanun peruntukan2 tertentu undang2 kekeluargaan Islam mengenai perkahwinan, penceraian, nafkah, penjagaan dan lain2 yg berkaitan dgn kehidupan berkeluarga.
c) Akta -  Akta pewarisan (Peruntukan keluarga) 1971 – Akta ini dipakai diseluruh Malaysia ttp tidak termasuk harta org Islam atau anak negeri di Sabah dan Sarawak’
= Akta Perempuan Bersuami 1957 – Akta ini membolehkan seseorg wanita yg sudah berkahwin dan bersuami layak memegang harta dan menjual hartanya seolah-oleh dia belum bersuami.








































1 ulasan: